آخرین ارسالها

صفحه: [1] 2 3 ... 10
1
 سه شنبه   98/7/9
2
بحث فقه / پاسخ : بحث فقه سال ۹۹-۱۳۹۸
« آخرين ارسال توسط saeed_s58 سپتامبر 28, 2019, 06:15:09 pm »
شنبه ۱۳۹۸/۷/۶
3
موضوعات خاص / پاسخ : شرح توحید صدوق
« آخرين ارسال توسط سوزنچی سپتامبر 19, 2019, 12:23:06 pm »
ادامه بحثها در سال جدید تحصیلی
چهارشنبه 98/6/28ادامه بحث در ص71 توحید صدوق
🔹مروری بر بحثهای قبل در خصوص فقرات مُقْتَدِرٌ بِالْآلَاءِ وَ مُمْتَنِعٌ بِالْكِبْرِيَاءِ وَ مُتَمَلِّكٌ عَلَى الْأَشْيَاءِ فَلَا دَهْرٌ يُخْلِقُهُ وَ لَا وَصْفٌ يُحِيطُ بِهِ
🔹شروع فقره:
قَدْ خَضَعَتْ لَهُ ثَوَابِتُ الصِّعَابِ فِي مَحَلِّ تُخُومِ قَرَارِهَا وَ أَذْعَنَتْ لَهُ رَوَاصِنُ الْأَسْبَابِ فِي مُنْتَهَى شَوَاهِقِ أَقْطَارِهَا
4
سه شنبه 98/6/26
آیا واقعا مشتق بسیط است (مبدا اشتقاق است که لابشرط لحاظ شده) یا مرکب؟

چهارشنبه  98/6/27
آیا می‌شود تصور کرد که مشتق بسیط باشد اما وضع للاعم باشد؟
خلط احکام فرد و طبیعت

شنبه 98/6/30 



یکشنبه   98/6/31   

مباحث الاصول، ص199  تطور بحث بساطت مشتق از قطب الدین رازی تا دوانی و رای مشهور و فاصله گرفتن حاج آقا بهجت ازمبنای مشهور
دوشنبه    98/7/1   


ادامه متن + آیا بحث مشتق اصول، بالذات ناظر به وضع است یا ناظر به معانی و طبایع و توصیف ذهنی :‌هیات چکار می‌کند با مبدا اشتقاق


 سه شنبه 98/7/2
مباحث الاصول، ص199
ادامه بحث و چالش درباره اینکه آیا هیات در مشتق معنای اسمی دارد یا خیر (آیا طبیعت مشترکه بین تمام افراد هیات هست؟ که متعلق ادراک واقع شود)
اشاراتی درباره مساله صوری کردن محض زبان
5
بحث تفسیر / پاسخ : فایل‌های صوتی تابستان و پاییز ۱۳۹۸
« آخرين ارسال توسط سوزنچی سپتامبر 19, 2019, 12:20:15 pm »
سه شنبه 98/6/26
1. بحثی درباره «حتی» و نقدی بر «مغنی» در خصوص «حتی» استینافیه
2. اشاره مختصری به کتاب سیاری که حدیث محل بحث از آنجا و کافی اخذ شده
3. بحثی درباره متد بررسی احادیث: اول محتوا بعدا سند
4. اقسام تواتر: لفظی و معنوی و اجمالی
شنبه 98/6/30


یکشنبه 98/6/31کلمات رباعی مکرر (زلزل، صرصر، صلصل, و ...)‌ و بازگشت معنای آنها به دو حرف. بحثی در اشتقاق کبیر و رباعیهای غعیرمکرر و بازگشت ثلاثی به ثنائی و ....

دوشنبه 98/7/1بحث از معنای أم در مجمع البیان و نقدی بر «أم منقطعه»

سه شنبه 98/7/2-توضیحی تکمیلی درباره اهمیت و نقش نص سخن سفیان بن عیینه درباره «حرف واحد» و «سبعه احرف» در فهم روایت کافی (واحد من عند واحد و انما الاختلاف جاء من قبل الرواة)
-توضیح تکمیلی درباره معنای «رواة» با توجه به عبارت زهری (نقل به معنا: جایز فی القران فضلا عن الحدیث!)
- توضیح نکمیلی درباره معنای «أم»
6
بحث فقه / پاسخ : بحث فقه سال ۹۸-۱۳۹۷
« آخرين ارسال توسط saeed_s58 سپتامبر 17, 2019, 08:14:55 pm »
باسمه تعالی
سلامٌ علیکم
یادداشت‌های سر درس فقه از ابتدای بحث لباس مشکوک و  در ادامه، بحث استطرادی عدالت شاهد تا انتهای سال تحصیلی به پیوست تقدیم می‌شود. امید است که بزرگوارانی که یادداشت دارند، از همین طریق اقدام به اشتراک آن فرمایند.
و من الله التوفیق
7
بحث فقه / بحث فقه سال ۹۹-۱۳۹۸
« آخرين ارسال توسط saeed_s58 سپتامبر 16, 2019, 07:43:55 am »
یکشنبه ۱۳۹۸/۶/۲۴
8
بحث تفسیر / فایل‌های صوتی تابستان و پاییز ۱۳۹۸
« آخرين ارسال توسط saeed_s58 سپتامبر 16, 2019, 07:38:45 am »
یکشنبه ۱۳۹۸/۶/۲۴

شروع بحث در آیاتی که شیعه را متهم به تحریف می‌دانند، اما همین قرائت در منابع اهل سنت هم هست
 آیه 214 سوره بقره

دوشنبه 98/6/25
قرائت «یقول» به نصب و رفع + بحثی درباره اینکه تعبیر «الباقون» اشاره به بقیه قرائات سبع و عشر است یا مطلق بقیه قرائات +ورود در بحث از معانی «حتی»
9
بحث اصول فقه / ادامه مباحث الاصول (مشتق) تابستان و پاییز ۱۳۹۸
« آخرين ارسال توسط saeed_s58 سپتامبر 16, 2019, 07:35:47 am »
یکشنبه ۱۳۹۸/۶/۲۴


ادامه بحث مشتق از کتاب مباحث الاصول، ج1، ص196ثم ان للوضع للاعم ...
دلیل دیگری برای اینکه وضع مشتق للمتلبس است نه للاعم: استفاده از تضاد ارتکاری عالم و جاهل؛ قائم و قاعد؛ و ...
- منطق آیه واقعیت است اما وضع و زبان و حقوق تابع اغراض عقلایی است نه لزوما منطبق بر تکوین؛ لذا این گونه نیست که واضع حتما متن واقعیت و قواعد آن را لحاظ کند.- مساله مهم: خاستگاه تضاد و تقابلات کجاست> الفاظ و وضع یا نفس الامر؟
دوشنبه 98/6/25 

ادامه بحث در اینکه آیا تضاد نشان می دهد که وضع مشتق للمتلبس است؟-باز بحثی درباره اینکه تضاد بالعرض وصف مفاهیم است یا بالذات؟

10
یا حسین
سلام علیکم ورحمه الله

سوال شده صحت مطلب ذیل

موسى بن عمیر از پدرش نقل مى کند که امام (علیه السلام)، (در روز عاشورا) به من فرمود:
«نادِ اَنْ لا یُقْتَلَ مَعی رَجُلٌ عَلَیْهِ دَیْنٌ وَ نَادِ بِها فِی الْمَوالی فَاِنّی سَمِعْتُ رَسُولَ اللّهِ(صلى الله علیه وآله) یَقُولُ: مَنْ ماتَ وَ عَلَیْهِ دَیْنٌ اُخِذَ مِنْ حَسَناتِهِ یَوْمَ الْقِیامَهِ»؛ (میان همه یارانم اعلام کن هر کس دَیْنى بر عهده دارد با من کشته نشود؛ زیرا که من از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) شنیدم فرمود: «هر کس از دنیا برود و دَیْنى بر ذمّه داشته باشد، از حسنات وى در فرداى قیامت برداشته مى شود»).

در نقل دیگرى آمده است که عمیر انصارى گفت: امام(علیه السلام) به من فرمود:
«نادِ فِى النّاسِ اَنْ لا یُقاتِلَنَّ مَعی رَجُلٌ عَلَیْهِ دَیْنٌ، فَاِنَّهُ لَیْسَ مِنْ رَجُل یَمُوتُ وَ عَلَیْهِ دَیْنٌ لا یَدَعُ لَهُ وَفاءً اِلاّ دَخَلَ النّارَ»؛ (میان مردم اعلام کن هر کس بدهکار است در رکاب من پیکار نکند، زیرا هر کس از دنیا برود در حالى که دینى بر عهده اش باشد که چاره اى براى آن نکرده باشد گرفتار دوزخ مى شود).

مردى برخاست و گفت: همسرم پذیرفت که از طرف من بپردازد. امام(علیه السلام) پاسخ داد:
«وَ ما کِفالَهُ امْرَاَه، وَ هَلْ تَقْضی اِمْرَاَهٌ»؛ (کفالت آن زن چه فایده اى دارد؟ آیا او قدرت دارد چنین کند؟!)

(احقاق الحق، ج 19، ص 429

یا حسین

سلام علیکم و رحمة الله
عظم الله اجورکم
روایتی که میگوید حضرت فرمودند هر کس دین دارد با من نماند، در مصنف ابن ابی شیبه و المعجم الکبیر طبرانی و طبقات ابن سعد و کتاب المتفق و المفترق خطیب بغدادی آمده، و ابو الحجاف از موسی بن عمیر الانصاری نقل کرده، و موسی بن عمیر انصاری مجهول است حتی نزد اهل سنت، و دارقطنی تضعیفش کرده، و تنها یک راوی دارد و یک مروی عنه و تنها همین روایت از اوست، لذا ضعیف تر از این حتی نزد اهل سنت نمیشود، و اما شیعه اصلا هیچ نامی از او در کتبشان نیست، و جالب است که در همین صفحه معجم کبیر طبرانی که که این حدیث را نقل کرده همانجا در حدیث دیگر نقل کرده که خود حضرت دین داشتند، ولی بر فرض قبول حدیث، اصلا در آن هیچ اشاره ای نیست که اساسا مربوط به سفر کربلاء است، شاید مربوط به زمان جنگ جمل و صفین و اینهاست، و بعد از همه اینها اگر چنین چیزی بوده وجهش روشن است یعنی با حدیثی که از جدشان ص نقل کردند که از حسناتش کم میشود، مقصود حضرت این بود که هر کس دین دارد تصفیه کند که حسناتش کامل به او برسد، و هرگز پس از شهادت کسی نگفتند که شهادتش قبول نیست، گفتن قبل از شهادت تا گفتن بعد از شهادت زمین تا آسمان فرق میکند. و الله العالم

یا حسین
صفحه: [1] 2 3 ... 10