آخرین ارسالها

صفحه: [1] 2 3 ... 10
1
بحث فقه / پاسخ : بحث فقه سال ۹۸-۱۳۹۷
« آخرين ارسال توسط saeed_s58 دیروز ساعت 07:42:17 pm »
چهارشنبه ۱۳۹۷/۹/۲۱
2
مقالات مورد تاکید و بررسی / درباره لغت (اشتقاق کبیر)
« آخرين ارسال توسط سوزنچی دسامبر 12, 2018, 06:33:04 pm »
این کتاب «المعجم الاشتقاقی المؤصل» کتابی است که حاج آقا اخیرا در جلسات مختلف به اهمیت آن اشاره کردند.در واقع کار ناتمامی که ابن فارس و ابن جنی درباره اشتقاق لغات شروع کرده بودند نویسنده گامهای خوبی پیش برده است. هرچند حاج آقا هنوز این را هم دارای نواقصی می‌دانند که توضیح این مطلب در حدود 20 دقیقه ابتدای جلسه 21 بحث از توحید صدوق مطرح شد: لینک زیر:http://www.hoseinm.ir/forum/index.php?topic=608.0
3
موضوعات خاص / پاسخ : مناظره سیرافی نحوی با متی منطقی
« آخرين ارسال توسط سوزنچی دسامبر 11, 2018, 06:41:24 pm »
ادامه بحثها (جلسه 18 به بعد)
4
 
نقل قول:
 در اصل توسط جاهل .......... نوشته شده است                     علمای اهل سنت رفته رفته به زیارت حضرت سید الشهداء رنگ طایفه‌ای دادند، و اهل سنت را از                 
 اگر مراسم میلیونی و پرشکوه اربعین یک حرکت خودجوش و مردمی باشد، حسابش جداست؛ ...
 
 
 
 hosyn
 بلی، اینچنین بوده و هست و خواهد بود، و جالب اینکه از روزگار پیشین، نه تنها رنگ طایفه‌ای نداشته، بلکه رنگ اجتماع شیعه و سنی داشته، و همین امر، سبب خشم متوکل عباسی شد، و راه چاره ندید جز اینکه خودش دستور دهد تمام کربلاء را تخریب کنند!
تمام کتب تاریخ اهل سنت پر شده است از واقعه سال ۲۳۶ هجری که متوکل دستور داد کربلاء را به آب بستند! خیلی واضح است که اگر فقط شیعه‌ها به زیارت میرفتند، راه عقلائی این بود که از سنی‌ها کمک بگیرد برای جلوگیری از شیعه‌ها، نه اینکه به دستور مستقیم خودش، کربلاء را تخریب کند، و کتب تاریخ پر شود از شعرها و هجویات شیعه و سني در مذمت او که قبر پسر پیامبر خدا علمای اهل سنت رفته رفته به زیارت حضرت سید الشهداء رنگ طایفه‌ای دادند، و اهل سنت را از را خراب کرده است! سیوطی در تاریخ الخلفاء میگوید تألّم المسلمون یعنی همه مسلمانها از کار او ناراحت شدند و بر در و دیوار مساجد و خانه‌ها  فحش برایش نوشتند و شعراء مذمتش کردند: تاريخ الخلفاء(ص: 253)وفي سنة ست  وثلاثين أمر بهدم قبر الحسين، وهدم ما حوله من الدور، وأن يعمل مزارع، ومنع  الناس من زيارته، وخرّب، وبقى صحراء، وكان المتوكل معروفًا بالتعصب فتألم المسلمون من ذلك، وكتب أهل بغداد شتمه على الحيطان والمساجد، وهجاه الشعراء...
 
 
 اما چرا غضب کرد و چنین دستوری داد؟ پس ابن تغری حنفي (متوفى ۸۷۴) در کتاب: النجوم الزاهرة في ملوک مصر و القاهرة(2/ 283)، نقل میکند که متوجه شد أمّ  الفضل، محبوبة و مسامرش، از سامرا، برای زیارت نجف و کربلاء، رفته است!
 
 در این لینک میتوانید تمام مطلب را از سایت رسمی اهل سنت مطالعه کنید:
 النجوم الزاهرة فى ملوك مصر والقاهرة • الموقع الرسمي للمكتبة الشاملة
 
 
 و همچنین در همین سایت میتوانید قضیه را از نقل ابوالفرج در کتاب معروف مقاتل الطالبیین (ص: 478) ببیند:
 مقاتل الطالبيين • الموقع الرسمي للمكتبة الشاملة
 
 
 ابن تغري نقل میکند که پس از چند روز که دنبال کنیزش گشت: ثم بعد أيّام حضرت وفى وجهها أثر شمس!! وقتی برگشت دید صورتش آفتاب خورده است! گفت کجا بودی؟ جواب داد: به حج رفته بودم! گفت: ويحك! هذا ليس من أيام الحجّ! حال که زمان حج نیست!، و ابوالفرج نقل میکند که ماه شعبان بوده است، فقال   لها: أين كنتم؟ قالت: خرجت مولاتي إلى الحج وأخرجتنا معها، وكان ذلك في   شعبان. فقال: إلى أين حججتم في شعبان؟قالت: إلى قبر الحسين، میگوید: متوکل از او پرسید چگونه در ماه شعبان حج به جا میاوردید؟! و پاسخ  داد به زیارت قبر حضرت امام حسین علیه السلام رفته بودیم!
 
 هم اکنون نیمه شعبان در عراق هنگامه میشود از پیاده‌روی به سوی کربلای معلّی، و در ملحق تاریخ طبری در حوادث سال ۳۳۵ نقل میکند که در نیمه شعبان، تمام عامة مردم برای زیارت قبر ابی عبد الله علیه السلام خارج شدند:
 
 تاريخ الطبري = تاريخ الرسل والملوك، وصلة تاريخ الطبري • الموقع الرسمي للمكتبة الشاملة
 (تاريخ‏ الطبري،ج‏11،ص:365) (سنه 335) .... و في النصف من شعبان من هذه السنه، خرجت العامه لزيارة قبر الحسين عليه السلام و عقدت القباب بباب الطاق.
 
 خیلی جالب است که سال ۳۳۵ هنوز حدود ۱۵ سال مانده است تا بغداد به دست آل بویه بیفتد! میگوید عامة مردم برای زیارت خارج شدند، پس معلوم میشود که  علمای اهل سنت رفته رفته به زیارت حضرت سید الشهداء علمای اهل سنت رفته رفته به زیارت حضرت سید الشهداء رنگ طایفه‌ای دادند، و اهل سنت را از رنگ طایفه‌ای دادند، و اهل سنت را از زیارت کربلاء باز داشتند.
 

 
 و در کتاب کامل الزیارات، تصریح شده است که در زمان معصومین علمای اهل سنت رفته رفته به زیارت حضرت سید الشهداء رنگ طایفه‌ای دادند، و اهل سنت را از سني‌ها مفصل به زیارت حضرت میرفتند، و لذا راوی میگوید: شیعه و غیر شیعه  و   زنها به زیارت میروند، و این سبب شهرت شده است، و چون شهرت شده من خوش    ندارم بروم چه میفرمایید؟ پس از مدتی سکوت، جواب فرمودند: ای عراقي اگر    آنها خود را مشهور کردند تو به زیارت برو ولی خودت را مشهور نکن! پس قسم  به   خدا الی آخر حدیث:
 
 كامل الزيارات ص: 140 ...فقلت له جعلت فداك إن الحسين ع قد زاره الناس من يعرف هذا الأمر و من ينكره و ركبت إليه النساء و وقع حال الشهرة- و قد انقبضت منه لما رأيت من الشهرة قال فمكث مليا لا    يجيبني ثم أقبل علي فقال يا عراقي إن شهروا أنفسهم فلا تشهر أنت نفسك فو    الله ما أتى الحسين ع آت عارفا بحقه إلا غفر الله له ما تقدم من ذنبه و  ما   تأخر.
 آخرين ويرايش hosyn ، 11 ساعت پيش در 04:54PM. http://iranclubs.org/forums/showthread.php?t=156503
   __________________
 

 
 
  علمای اهل سنت رفته رفته به زیارت حضرت سید الشهداء رنگ طایفه‌ای دادند، و اهل سنت را از

 
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُم والعن اعدائهم
 
   کرکس دون پنجه زد بر روی طاووس ازل
     عالمی از حسرت آن جلوه مستانه سوخت
 
5
پرسش و پاسخ / باب المقام
« آخرين ارسال توسط محمد مهدی 121 دسامبر 03, 2018, 06:14:10 am »
 
فرحة الغري في تعيين قبر أمير المؤمنين علي بن أبي طالب عليه السلام في النجف  ص94
 وَ قَالَ ابْنُ الْمَشْهَدِيِّ أَيْضاً مَا صُورَتُهُ حَدَّثَنَا الْحَسَنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ بَعْضِهِمْ عَنْ سَعْدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْأَشْعَرِيِّ قَالَ حَدَّثَنِي أَحْمَدُ بْنُ عِيسَى عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عِيسَى عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ قَالَ حَدَّثَنِي صَفْوَانُ الْجَمَّالُ  قَالَ‏ لَمَّا وَافَيْتُ مَعَ جَعْفَرٍ الصَّادِقِ ع الْكُوفَةَ يُرِيدُ  أَبَا جَعْفَرٍ الْمَنْصُورَ قَالَ لِي يَا صَفْوَانُ أَنِخِ الرَّاحِلَةَ  فَهَذَا قَبْرُ جَدِّي أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ باب المقام فَأَنَخْتُهَا ثُمَّ نَزَلَ فَاغْتَسَلَ وَ غَيَّرَ ثَوْبَهُ وَ تَحَفَّى وَ قَالَ لِيَ افْعَلْ مِثْلَ مَا أَفْعَلُهُ ثُمَّ أَخَذَ نَحْوَ الذَّكَوَاتِ وَ قَالَ لِي قَصِّرْ خُطَاكَ وَ أَلْقِ ذَقَنَكَ إِلَى الْأَرْضِ فَإِنَّهُ‏
 فرحة الغري في تعيين قبر أمير المؤمنين علي بن أبي طالب عليه السلام في النجف، ص: 95
 يُكْتَبُ لَكَ بِكُلِّ خُطْوَةٍ مِائَةُ أَلْفِ حَسَنَةٍ وَ يُمْحَى عَنْكَ مِائَةُ أَلْفِ سَيِّئَةٍ وَ يُرْفَعُ لَكَ مِائَةُ أَلْفِ دَرَجَةٍ وَ يُقْضَى لَكَ مِائَةُ أَلْفِ حَاجَةٍ وَ يُكْتَبُ لَكَ ثَوَابُ كُلِّ صِدِّيقٍ وَ شَهِيدٍ مَاتَ أَوْ قُتِلَ ثُمَّ مَشَى وَ مَشَيْنَا مَعَهُ وَ عَلَيْنَا السَّكِينَةُ وَ الْوَقَارُ وَ نُسَبِّحُ وَ نُقَدِّسُ وَ نُهَلِّلُ إِلَى أَنْ بَلَغْنَا الذَّكَوَاتِ فَوَقَفَ باب المقام وَ نَظَرَ يَمْنَةً وَ يَسْرَةً وَ خَطَّ بِعُكَّازَتِهِ وَ قَالَ لِي اطْلُبْهُ فَطَلَبْتُ فَإِذَا أَثَرُ الْقَبْرِ ثُمَّ أَرْسَلَ دُمُوعَهُ عَلَى خَدَّيْهِ
 
 وَ قَالَ‏ إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ‏ وَ قَالَ "
 السَّلَامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْوَصِيُّ الْبَرُّ التَّقِيُّ السَّلَامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا النَّبَأُ الْعَظِيمُ السَّلَامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الصِّدِّيقُ الرَّشِيدُ السَّلَامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الْبَرُّ الزَّكِيُّ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا وَصِيَّ رَسُولِ رَبِّ الْعَالَمِينَ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا خِيَرَةَ اللَّهِ عَلَى الْخَلْقِ أَجْمَعِينَ أَشْهَدُ أَنَّكَ حَبِيبُ حَبِيبِ اللَّهِ وَ خَاصَّةُ اللَّهِ وَ خَالِصَتُهُ السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا وَلِيَّ اللَّهِ وَ مَوْضِعَ سِرِّهِ وَ عَيْبَةَ عِلْمِهِ وَ خَازِنَ وَحْيِهِ ثُمَّ انْكَبَّ عَلَى قَبْرِهِ وَ قَالَ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ يَا حُجَّةَ الْخِصَامِ بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي يَا بَابَ الْمَقَامِبِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي يَا نُورَ اللَّهِ التَّامَّ أَشْهَدُ أَنَّكَ قَدْ بَلَّغْتَ عَنِ اللَّهِ وَ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ باب المقام مَا حُمِّلْتَ وَ وَعَيْتَ مَا اسْتُحْفِظْتَ وَ حَفِظْتَ‏
 فرحة الغري في تعيين قبر أمير المؤمنين علي بن أبي طالب عليه السلام في النجف، ص: 96
 مَا اسْتُودِعْتَ وَ حَلَّلْتَ حَلَالَ اللَّهِ وَ حَرَّمْتَ حَرَامَ اللَّهِ وَ أَقَمْتَ أَحْكَامَ اللَّهِ وَ لَمْ تَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ وَ عَبَدْتَ اللَّهَ مُخْلِصاً حَتَّى أَتَاكَ الْيَقِينُ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْكَ وَ عَلَى الْأَئِمَّةِ مِنْ بَعْدِكَ- ثُمَّ قَامَ فَصَلَّى عِنْدَ الرَّأْسِ رَكَعَاتٍ وَ قَالَ يَا صَفْوَانُ مَنْ زَارَ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ باب المقام بِهَذِهِ الزِّيَارَةِ وَ صَلَّى بِهَذِهِ الصَّلَاةِ رَجَعَ إِلَى أَهْلِهِ مَغْفُوراً ذَنْبُهُ مَشْكُوراً سَعْيُهُ وَ يُكْتَبُ لَهُ ثَوَابُ كُلِّ مَنْ زَارَ مِنَ الْمَلَائِكَةِ قُلْتُ ثَوَابُ كُلِّ مَنْ يَزُورُهُ مِنَ الْمَلَائِكَةِ قَالَ يَزُورُهُ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ سَبْعُونَ قبيل [قَبِيلًا] قُلْتُ كَمِ الْقَبِيلُ قَالَ مِائَةُ أَلْفٍ
 
 ثُمَّ رَجَعَ مِنْ عِنْدِهِ الْقَهْقَرَى وَ هُوَ يَقُولُ يَا جَدَّاهْ يَا سَيِّدَاهْ يَا طَيِّبَاهْ يَا طَاهِرَاهْ لَا جَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ وَ رَزَقَنِي الْعَوْدَ إِلَيْكَ وَ الْمُقَامَ فِي حَرَمِكَ وَ الْكَوْنَ مَعَكَ وَ مَعَ الْأَبْرَارِ مِنْ وُلْدِكَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْكَ وَ عَلَى الْمَلَائِكَةِ الْمُحْدِقِينَ بِكَ
 
 قُلْتُ يَا سَيِّدِي تَأْذَنُ لِي أَنْ أُخْبِرَ أَصْحَابَنَا مِنْ أَهْلِ الْكُوفَةِ بِهِ
 قَالَ نَعَمْ وَ أَعْطَانِي الدَّرَاهِمَ وَ أَصْلَحْتُ الْقَبْر
 
 سلام علیکم باب المقام در زیارت امیرالمومنین باب المقام چه معانی ئی  دارد ؟
 
 سلام علیکم
  ابن شهرآشوب نقل کردند که خود حضرت صلوات الله علیه کثیرا میفرمودند: انا باب المقام، بنابر این معنای بسیار عظیمی باید داشته باشد، در بحار فرمودند منظور مقام ابراهیم باب المقام است یا قیام نزد رب العالمین للحساب است:
 
  بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج97، ص: 281
  إيضاح قوله باب المقام يا باب المقام أي إتيان مقام إبراهيم لحج البيت و اعتماره لا يقبل إلا بولايتك فمن لم يأته بولايتك فكأنما أتى البيت من غير بابه أو باب القيام عند رب العالمين للحساب كناية عن أن إياب الخلق إليه و حسابهم عليه فكما أنه لا يدخل البيت إلا بعد المرور على الباب كذلك لا يأتي أحد ليقوم للحساب إلا بعد أن يلقاه صلوات الله عليه بما هو أهله من البشارة أو الاكتياب
 
  مقام به معنای بهشت در آیات آمده است:  خالدین فیها حسنت مستقرا و مقاما، باب رفتن به بهشت حضرتباب المقام هستند،
 و همچنین مقام محمود اختصاصی است و باب آن هستند،
 
 و همچنین من خاف مقام ربه، مقام رب در آیات معنای خاص دارد.
  به هر حال ساده ترین وجه، همان باب بهشت بودن است، بهشت، دار المقامة من فضله است در آیه شریفه، و عرف عام  این معنا را همگی در ک میکنند. و الله العالم
 باب المقامباب المقامباب المقامباب المقامباب المقامباب المقامباب المقامیا علی باب المقامباب المقامباب المقامباب المقامباب المقامباب المقامباب المقامباب المقام
 
 
 
باب المقام

 
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُم والعن اعدائهم
 
   کرکس دون پنجه زد بر روی طاووس ازل
     عالمی از حسرت آن جلوه مستانه سوخت
6
پرسش و پاسخ / علت غائی خلقت
« آخرين ارسال توسط محمد مهدی 121 دسامبر 03, 2018, 06:11:28 am »
 
سوال :

 مرحوم مجلسی اول و دوم و برخی دیگر از علماء در ارتباط با عباراتی مانند بکم فتح الله و بکم یختم
 یا لولانا ماخلق الله ادم و الجنه و النار
 یا سبحان من خلق السماوات و الارض و الجنه و النار لمحمد و ال محمد
 و امثال این عبارات موضوع علت غائی را مطرح نموده اند به اینکه ان الائمه هم المقصودون من خلقة المخلوقات
 لطفا  بفرمایید چطور و به چه معنایی اهل بیت علت غائی خلقت هستند و این مطلب  چطور با ایه ی کریمه ی ماخلقت الجن والانس الا لیعبدون جمع می شود؟
 آیا صحیح است بگوئیم خداوند خودش علت غائی خلقت است؟
 باتشکر. جزاکم الله خیرا
 
 جواب "

 مقصود  از علت غایی همان لولاک لما خلقت الافلاک است، و علت غایی مراتب دارد، علل  واسطه غائیة هم داریم، علل جزئیة و کلیة هم داریم، علة العلل و غایة  الغایات هم داریم، ولی اصل مقام ذات، معنا ندارد غایة باشد، چون اساسا غیر  برای او مطرح نیست، نه اینکه محال است.
 و اما آیه  شریفه الا لیعبدون، که غایة اشخاص است، و یا غایت مجتمع، پس دنباله آیه  توضیح میدهد، ما ارید منهم من رزق و ما ارید ان یطعمون ان الله هو الرزاق  ذو القوة المتین، یعنی گمان نکنید مثل پادشاهان، خدا باید کارهایش را توسط  عبید انجام دهد، غذا و ناهار پادشاه اگر عبید نباشند تعطیل است! خدا بندگی  خواسته است، نه کارگر، و در روایت علی ما بالبال آمده: ای لیعرفون، بندگی  بدون پشتوانه معرفت و بدون پیشرفت معرفت نمیخواهد، و گرنه میشود فرمایش  حضرت سید الشهداء علیه السلام: لعق علی السنتهم اذا محصوا بالبلاء قلّ  الدیانون، و بنابر اینکه مقصود از لیعبدون، حصول بالاترین درجه بندگی در  جمع خلائق باشد، پس تنها و تنها این درجه در چهارده معصوم علیهم السلام  تحقق مییابد، و عبادت و عبودیت آنها میشود غایة الغایات لیعبدون.
 

 
علت غائی خلقت

 
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُم والعن اعدائهم
 
   کرکس دون پنجه زد بر روی طاووس ازل
     عالمی از حسرت آن جلوه مستانه سوخت
7
پرسش و پاسخ / سِتر وحجاب ......
« آخرين ارسال توسط محمد مهدی 121 دسامبر 03, 2018, 06:08:06 am »
 
قُلْتُ(سُلیم ) فَغَيْرَ هَذَا رَحِمَكَ اللَّهُ
 

 قَالَ(ابوذرسِتر وحجاب ......) نَعَمْ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ سِتر وحجاب ...... يَقُولُ لَوْ لَا أَنَاسِتر وحجاب ...... وَ  عَلِيٌّسِتر وحجاب ...... مَا عُرِفَ اللَّهُ وَ لَوْ لَا أَنَاسِتر وحجاب ...... وَ عَلِيٌّ سِتر وحجاب ......مَا عُبِدَ  اللَّهُ وَ لَوْ لَا أَنَاسِتر وحجاب ...... وَ عَلِيٌّ مَاسِتر وحجاب ......

 
 
   كَانَ ثَوَابٌ وَ لَا عِقَابٌ وَ لَا يَسْتُرُ عَلِيّاً سِتر وحجاب ......عَنِ اللَّهِ  سِتْرٌ وَ لَا يَحْجُبُهُ عَنِ اللَّهِ حِجَابٌ وَ هُوَ السِّتْرُ وَ  الْحِجَابُ فِيمَا بَيْنَ اللَّهِ وَ بَيْنَ خَلْقِهِ[/color][/font]
  كتاب سليم بن قيس الهلالي، ج‏2، ص: 859
  على عليه السّلام واسطه و حجاب بين خدا و مردم‏
  سلیم عرض كردم: خدا تو را رحمت كند، مطلب ديگرى هم بگو. گفت(ابوذر سِتر وحجاب ......): آرى، از پيامبر صلى  اللَّه عليه و آله شنيدم كه مى‏فرمود: اگر من سِتر وحجاب ......و على سِتر وحجاب ......نبوديم خدا شناخته  نمى‏شد، و اگر منسِتر وحجاب ...... و علىسِتر وحجاب ...... نبوديم خدا عبادت نمى‏شد، و اگر منسِتر وحجاب ...... و على سِتر وحجاب ......نبوديم  ثواب و عقابى نبود.
  علىسِتر وحجاب ...... را هيچ پرده‏اى از خداوند نمى‏پوشاند و هيچ حجابى بين او و خداوند مانع نمى‏شود. اوسِتر وحجاب ...... خود حجاب و واسطه بين خدا و خلقش است.
 
  اقاجون سلام علیکم ورحمه الله ......با عرض شرمندگی این عبارت "كتاب سليم بن قيس الهلالي ؛ ج2 ؛ ص859
 
  ٌ وَ لَا يَسْتُرُ عَلِيّاً سِتر وحجاب ......عَنِ اللَّهِ سِتْرٌ وَ لَا يَحْجُبُهُ عَنِ اللَّهِ حِجَابٌ وَ هُوَ السِّتْرُ  وَ الْحِجَابُ فِيمَا بَيْنَ اللَّهِ وَ بَيْنَ خَلْقِهِ قَالَ سُلَيْمٌ  ثُمَّ سَأَلْتُ الْمِقْدَاد
  اینجا ستر وحجاب دقیقا یه معنا داره ؟ وبه معنای واسطه بگیریم ؟ یا معانی دیگه داره ؟ ممنون ملتمس دعا جزاک الله خیرا
 
  سلام علیکم و رحمة الله
  هر ساتری حجاب هم هست اما هر حجابی ساتر نیست، پرده خیمه هم ساتر است و هم  حجاب، اما دربان و حاجب سلطان، حجاب او هست اما ساتر او نیست.
  بنابر این حضرت علیه السلام هم قلوب منافقین و کفار را ساتر هستند، و هم  برای مؤمنین حاجب الهی هستند که چاره ای نیست جز اینکه که از طریق حضرت  بروند. و الله العالم
 
 سِتر وحجاب ......سِتر وحجاب ......سِتر وحجاب ......یا من هو فی ام الکتاب لدینا لعلی حکیم سِتر وحجاب ......سِتر وحجاب ......سِتر وحجاب ......
 

 
  سِتر وحجاب ......

 
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُم والعن اعدائهم
 
   کرکس دون پنجه زد بر روی طاووس ازل
     عالمی از حسرت آن جلوه مستانه سوخت
 
8
پرسش و پاسخ / ذکر؛ قوه متخلیه ومتصوره ؛اختیارو......
« آخرين ارسال توسط محمد مهدی 121 دسامبر 03, 2018, 06:05:25 am »
 
1
 
سوال1
 سلام علیکم.
 عرض ادب و ارادت خدمت استاد بزرگوار حفظکم الله.
 از این که مکرر مصدع اوقات می سوم عذرخواه و از بذل محبت شما بسیار ممنونم.

 لطفا بیان نمایید مراد از ذکر الله و یادخدا بودن چیست. انسان دقیقا باید چه کاری بکند که ذکر الله واقع شود. بیشتر مقصودم در ارتباط با ذکر خفی و ذکر نفسی و قلبی است.ذکر؛ قوه متخلیه ومتصوره ؛اختیارو......
   جواب1
 سلام علیکم
 ذکر خدای متعال، عدم توجه نفس به مخلوق است، و آثار آن  میتواند در جوارح و زبان وحس و خیال و ... ظاهر شود، و آنگاه که حدیث نفس  نباشد ذکر قلبی هست. و الله العالمذکر؛ قوه متخلیه ومتصوره ؛اختیارو......
   ذکر؛ قوه متخلیه ومتصوره ؛اختیارو......ذکر؛ قوه متخلیه ومتصوره ؛اختیارو......ذکر؛ قوه متخلیه ومتصوره ؛اختیارو......
2
 
سوال2
 سلام علیکم.
 آیا قوه ی متخیله و متصوره با هم متفاوت هستند؟ اگر بله فرقشان چیست؟
 رابطه ی فرد با تصوراتش چیست آیا علت و معلول هستند یا صفت و موصوف ی غیر اینها؟
 آیا تصورات و تخیلات در ذات فرد اثر دارد؟ لطفا بفرمایید چگونه موثرند.
 جزاکم الله خیرا.ذکر؛ قوه متخلیه ومتصوره ؛اختیارو......
  جواب 2
 سلام علیکم.
 تصور اعم از تخیل است، شامل معقول و متوهم و متخیل بلکه به وجهی شامل محسوس بالذات هم هست.
 در بعض شئونات نفس، اضافه اشراقیه به نفس دارد، و در بعض دیگر به فناء نفس در قدسی است.
 تاثیر آن مثل تاثیر تابش نور خورشید در بستر خوب یا بد است.ذکر؛ قوه متخلیه ومتصوره ؛اختیارو......
   ذکر؛ قوه متخلیه ومتصوره ؛اختیارو......ذکر؛ قوه متخلیه ومتصوره ؛اختیارو......ذکر؛ قوه متخلیه ومتصوره ؛اختیارو......  3
 
سوال 3
 
سلام علیکم
 اگر انسانها در اختیار با یکدیگر مساوی هستند چه چیز سبب کفر و ایمان می شود. در حقیقت چه چیز سبب می شود که فردی شقی و فردی سعید می شود؟
 اگر شرایط غیرمساوی سبب کفرو ایمان میشود چرا شرایط مساوی نبوده و اگر اختیار یا هر عامل دیگر سبب کفر و ایمان میشود باعث و عامل اختلاف افراد در آن عامل چیست؟ذکر؛ قوه متخلیه ومتصوره ؛اختیارو......

 
 جواب 3
 
سلام علیکم
 
همه جواب در تامل امر بین الامرین است که در روایت توحید آمده منزلة ثالثه ای است و اوسع مما بین السماء و الارض است. و الله الموفق الهادیذکر؛ قوه متخلیه ومتصوره ؛اختیارو...... ذکر؛ قوه متخلیه ومتصوره ؛اختیارو......ذکر؛ قوه متخلیه ومتصوره ؛اختیارو......ذکر؛ قوه متخلیه ومتصوره ؛اختیارو......ذکر؛ قوه متخلیه ومتصوره ؛اختیارو......ذکر؛ قوه متخلیه ومتصوره ؛اختیارو......یا من هو فی ام الکتاب لدینا لعلی حکیم ذکر؛ قوه متخلیه ومتصوره ؛اختیارو......ذکر؛ قوه متخلیه ومتصوره ؛اختیارو......ذکر؛ قوه متخلیه ومتصوره ؛اختیارو......ذکر؛ قوه متخلیه ومتصوره ؛اختیارو......ذکر؛ قوه متخلیه ومتصوره ؛اختیارو......

 
ذکر؛ قوه متخلیه ومتصوره ؛اختیارو......

 
[/size]
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُم والعن اعدائهم
 
   کرکس دون پنجه زد بر روی طاووس ازل
     عالمی از حسرت آن جلوه مستانه سوخت
9
بحث فقه / پاسخ : بحث فقه سال ۹۸-۱۳۹۷
« آخرين ارسال توسط saeed_s58 دسامبر 01, 2018, 08:09:07 pm »
شنبه ۱۳۹۷/۹/۱۰
10
بحث تفسیر / پاسخ : فایلهای صوتی پاییز 1397
« آخرين ارسال توسط سوزنچی نوامبر 27, 2018, 04:41:04 pm »
ادامه فایلها
صفحه: [1] 2 3 ... 10