نویسنده موضوع: در ارتباط با برهان صدیقین علامه طباطبایی  (دفعات بازدید: 2016 بار)

آفلاین سوزنچی

  • ناظر
  • Sr. Member
  • *****
  • ارسال: 255
باسمه تعالی
چنانکه برخی دوستان مستحضرند در بسیاری از جلسات بحث تفسیر و جلسات بحث اصول فقه، مباحثی درباره توحید مطرح شده است؛ به ویژه در ضمن بحث از اوسعیت نفس الامر از وجود، به مناسبتی بحث برهان صدیقین علامه طباطبایی پیش آمد و در پایان جلسه 22 از بحث اعتباریات استاد اشاره کردند که برهان صدیقین در فضای همین «نفس الامرِ اوسع از وجود» برقرار است نه در فضای اصالت وجود. و برهان صدیقین علامه طباطبایی در فضایی فراتر از فضای کلاسیک صدرایی باید شرح داده شود. خود استاد سه برهان جدید در اثبات خدا دارند (برهان فرارابطه، برهان از او به سوی او، و برهان مبدأ مطلق) که به نوعی به برهان صدیقین علامه طباطبایی ناظر است،  و مکرر این تقاضا مطرح می شد که این براهین را شرح دهند.
در جلسه 17 اشاره شد که شخصی به نام آقای مروارید نقدی بر برهان علامه طباطبایی نوشته که بررسی آن نقد در فهم بهتر برهان علامه و ورود در بحث جدید می تواند مفید باشد. (گفتگوهایی در این جلسه درباره این سه مقاله انجام شد که در وبلاگ نیامده است و علاقمندان می توانند به فایل صوتی آن مراجعه کنند)
در پایان جلسه 22 مطرح شد که «یکی از مطالبی که در همین زمینه کمک می‌کند حل شبهه عالم مطلق است که از  جانب آتئیست‌های مثبت‌گرا در رد وجود خدا مطرح شده است. این اشکال جواب  خوبی دارد. تا با این قضایای صادق نفس‌الامری خوب انس نگیریم و شبهه  استحاله عالم مطلق را خوب فهم و حل نکنیم، این رساله و ضوابطش هم خوب به سرانجام  نمی‌رسد.»
استاد اشکالات بی خدایان مثبتگرا (کسانی که منکر خدایند و مدعی اند که دلیل علیه وجود خدا دارند نه اینکه فقط در وجودش شک دارند) را قبلا در مقاله ای با عنوان «باخدایی گام به گام» به تفصیل بحث کرده بودند. با توجه به اینکه فهم اشکال این افراد درباره مطلق بودن علم خدا (آنها علم مطلق را پارادوکسیکال می دانند) برای فهم بحث نفس الامر و به تبع آن فهم براهین مذکور خداشناسی می تواند مفید باشد قرار شد از 27 فروردین 1393، چهارشنبه ها به شرح و بحث و بررسی مقاله باخدایی گام به گام پرداخته شود و برای این مقصود وبلاگ دیگری با همین نام «باخدایی گام به گام» باز شد و مطالب جلسات چهارشنبه در آنجا قرار گرفت به آدرس: http://elmkhoda.parsiblog.com/ .
به مقاله آقای مروارید (که نقد برهان صدیقین علامه طباطبایی است) جناب آقای عسگری سلیمانی امیری پاسخی داده اند و خود آقای مروارید مجددا پاسخی داده اند. (بنده از آقای سلیمانی امیری سوال کردم که آیا مجددا پاسخی نوشته اند یا خیر؟ فرمودند مشغول نوشتن شدم اما به عللی فرصت تکمیل و ارائه اش را پیدا نکردم) نظر استاد این بود که پاسخ آقای سلیمانی امیری در همان فضای ادبیات کلاسیک است و غیر از فضایی است که در نقد آقای مروارید مطرح شده است؛ و لذا مطالعه نقد آقای مروارید، موجب غلت خوردن بهتر بحث می شود و زمینه را برای درک اینکه برهان علامه در فضای اوسعیت واقع از وجود باید مطرح شود، مهیاتر می کند. بر این اساس قرار شد، بعد از مروری بر مقاله باخدایی گام به گام، مروری بر نقدهای آقای مروارید داشته باشیم تا ببینیم آیا این نقدها وارد است و از چه منظری باید بدانها پاسخ گفت.
لذا در ادامه لینک این موارد که به عنوان پیش مطالعه ای برای بحث مفید است خواهد آمد. ضمنا انشاءالله، تقریر بحثها در ادامه همان وبلاگ باخدایی گام به گام انجام خواهد شد.
(توجه شود برای هر مقاله دو لینک قرار داده ام. لینک اول دستیابی را به صورت فایل وب ممکن می سازد؛ اما لینک دوم اتصال به اصل مجله است که قابلیت دانلود آن محدود است و مجله به صورت صفحه به صفحه قابل مطالعه است.)
1. مقاله آقای مروارید با عنوان «تاملی در برهان صدیقین به تقریر علامه طباطبایی» [فصلنامه نقد و نظر، شماره 45 و 46، بهار و تابستان1386]
2. مقاله آقای عسگری سلیمانی امیری در نقد نظر آقای مروارید با عنوان «پیراستگی برهان صدیقین علامه طباطبایی» [نقد و نظر؛ شماره 47 و 48، پاییز و زمستان 1386]
3. مقاله دوم آقای مروارید در پاسخ به نقد آقای سلیمانی امیری و تبیین بیشتر مراد خویش با عنوان «باز هم برهان صدیقین علامه طباطبایی» [نقد و نظر، شماره 53، بهار 1388]
« آخرين ويرايش: مه 21, 2014, 04:54:00 pm توسط سوزنچی »

کلیدواژه ها: