نویسنده موضوع: درباره حدیث انما العلم ثلاثه  (دفعات بازدید: 3162 بار)

آفلاین سوزنچی

  • ناظر
  • Sr. Member
  • *****
  • ارسال: 255
درباره حدیث انما العلم ثلاثه
« : ژانویه 03, 2015, 03:11:18 pm »
بسم الله الرحمن الرحیم
امروز (93/10/13) قبل از شروع بحث اصول فقه، یکی از حضار در مورد حدیث نبوی انما العلم ثلاثه و اینکه مقصود از این سه چیست و حصر علم به این سه چه وجهی دارد سوال کردند.
حاج آقا با اشاره به دو قرینه واضح (یکی اینکه محل بحث علم انساب بود و پیامبر فرمود ذاک علم لایضر من جهله و لاینفع من علمه؛ و دوم اینکه در پایان فرمود و ماخلاهن فهو فضل) توضیح دادند که نفع و ضرر از حیث مقصود نبوت (سعادت جاودان و حقیقت انسانیت) مد نظر است نه مطلق نفع و ضرر. و سپس توضیحاتی در این مورد دادند که در فایل ضمیمه آمده است.

آفلاین amin

  • با ارسال پیشین
  • *
  • ارسال: 4
پاسخ : درباره حدیث انما العلم ثلاثه
« پاسخ #1 : ژانویه 04, 2016, 09:54:47 pm »
باسمه تعالی
با سلام
ببخشید مزاحم میشوم
برایم مشخص نبود که آخر فایل صوتی سوال کننده می خواهد این نکته را محضرتان عرض کند یا نه:
-اما این سوال را در مورد حدیث منقول از امیر المومنین(عیه السلام) بنده پیگیری کرده ام ومخصوصا در کنب اخلاقی یا اعتقادی هم خیلی روی آن مانور می دهند که منظور از علوم ثلاثه اعتقادات و فقه و اخلاق است اما بنده نفهمیدم چون ظاهرا قرائن روایی یا تراث علمی شیعه نکته یی دیگر را می فرمایند واین نوع حمل خلاف ظاهر است وشاید بیشتر دربین کتب معاصرین این نکته شایع شده حال آنکه شاید بشود :آیه محکمه را حمل در مقابل آیات متشابه گرفت،فریضه را با توجه به تاکیدات روایی در باب ارث،بر همان علم الفرائض حمل کرد وهمچنین سنت قائمه را به سنن نبوی صلی الله علیه و آله که متروک نشده اند یا اینکه نسخ نشده اند حمل کرد ،
لطف کنید اگر مقدور است نظرتان را بفرمایید،با تشکر

آفلاین حسين

  • ناظر
  • Sr. Member
  • *****
  • ارسال: 440
پاسخ : درباره حدیث انما العلم ثلاثه
« پاسخ #2 : ژانویه 05, 2016, 03:28:10 pm »
سلام علیکم
بر مبنای جواز استعمال لفظ در اکثر از معنای واحد، با وجهی که شما فرمودید موافقم، و در کتب لغت و نیز مثل بحار و مرءاة، هم ذکر فرمودند، و در وافی، فریضه عادله را علم اخلاق، و سنة قائمة را فقه دانستند، و جالب است که این اقسام ثلاثة، با تعبیری به کار رفته، یعنی واژه‌هایی در آن استعمال شده، که بسیار منعطف و ذو وجوه است، و یکی از بهترین موارد برای قصد معانی متعدده است، که اذهان عالیه که محیط به همه وجوه صحیحه هستند همه را قصد میفرمایند. و الله العالم.

شاید بتوان گفت: آیة محکمة، علومی است که به منزله چشم بینای انسان است، و فریضة عادلة، به منزله دست و پای سالم انسان است، و سنة قائمة، به منزله طریقه صحیحه بطش و مشي انسان است. مثلا اگر بخواهیم به وجهی ناقص، تشبیه کنیم: علم حقوق، چشم حقوقدان است، و لایحه حقوقی و تقنین پارلمانی، تمهید اعضای رئیسي است، و آیین‌نامه اجرایی، خشت آخر رسیدن به هدف است.
.

کلیدواژه ها: