نویسنده موضوع: جعل تکوینی یا تشریعی امامت در قرآن  (دفعات بازدید: 1236 بار)

آفلاین سوزنچی

  • ناظر
  • Sr. Member
  • *****
  • ارسال: 255
جعل تکوینی یا تشریعی امامت در قرآن
« : آوریل 21, 2015, 05:47:18 pm »
بسم الله الرحمن  الرحیم
در ابتدای بحث تفسیر امروز (1 اردیبهشت 1394) یکی از حضار سوالی کرد که با توجه به اینکه در آیه «وجعلناهم ائمه یهدون الی النار» جعل تکوینی است (خودشان خواستند و خدا آنها را در خواسته شان امداد کرد) نه تشریعی (که خدا آنها را واجب الاطاعه کند) در آیه «وجعلناهم ائمه یهدون بامرنا» چگونه می گوییم تشریعی است و به این مناسبت بحثهای جالبی درباره جعل تکوینی و تشریعی و نیز آِه انی جاعلک للناس اماما مطرح شد از جمله اینکه در اولی قرینه لبی قطعی داریم که نمی تواند جعل تشریعی باشد اما در دومی و سومی نداریم و نه تنها استعمال لفظ در اکثر از معنا مجاز است بلکه قرائن معنای تشریعی را تقویت می کند و خصوصا در آیه جاعلک للناس اماما، تفریعی که نسبت به قبل صورت گرفته (ابتلای ابراهیم و اتمام همه کلمات و ترتیب اذ ابتلی ... فاتمهن .. قال انی جاعلک) و نیز ادامه آیه لاینال عهدی الظامین و نیز اینکه امام ناس (نه فقط مومنین) قرار گرفته همگی دست به دست هم می دهند و جانب تشریعی بودن را بشدت تقویت می کنند. برای تفصیل مطلب به فایل ضمیمه مراجعه شود.

کلیدواژه ها: