نویسنده موضوع: تفاوت این کلمات در حدیث مربوط به فضیلت امیرالمومنین چی  (دفعات بازدید: 1073 بار)

آفلاین شریف

  • ناظر
  • Jr. Member
  • *****
  • ارسال: 95
با سلام و احترام و آرزوی صحت و عافیت برای وجود مبارک حضرتعالی
در فضیلت زیارت امیرالمومنین علیه السلام عبارت ذیل را تقدیم می کنم.


 
فرحة الغري في تعيين قبر أمير المؤمنين علي بن أبي طالب عليه السلام في النجف ؛   ؛ ص72

[size=20]وَ أَخْبَرَنِي وَالِدِي وَ عَمِّي رَضِيُّ الدِّينِ عَلِيُّ بْنُ طَاوُسٍ رَحِمَهُمَا اللَّهُ عَنِ الْفَقِيهِ مُحَمَّدِ بْنِ نَمَا عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِدْرِيسَ عَنْ عَرَبِيِّ بْنِ مُسَافِرٍ عَنْ إِلْيَاسَ بْنِ هِشَامٍ الْحَائِرِيِّ عَنْ أَبِي عَلِيٍّ عَنْ وَالِدِهِ أَبِي جَعْفَرٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ النُّعْمَانِ عَنْ أَبِي الْقَاسِمِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ‏ [/size]بْنِ جَعْفَرٍ الْحِمْيَرِيِّ عَنْ أَبِيهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ أَبِي الْخَطَّابِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ الْجُعْفِيِّ قَالَ‏ دَخَلْتُ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع فَقُلْتُ لَهُ إِنِّي أَشْتَاقُ إِلَى الْغَرِيِّ فَقَالَ فَمَا شَوْقُكَ إِلَيْهِ فَقُلْتُ لَهُ إِنِّي أُحِبُّ أَنْ أَزُورَ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع فَقَالَ هَلْ تَعْرِفُ فَضْلَ زِيَارَتِهِ فَقُلْتُ لَا يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ إِلَّا أَنْ تُعَرِّفَنِي ذَلِكَ قَالَ فَإِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَزُورَ قَبْرَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع فَاعْلَمْ أَنَّكَ زَائِرٌ عِظَامَ آدَمَ‏ وَ بَدَنَ نُوحٍ‏ وَ جَسَدَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ _____________________________________
[size=20][/size]
[size=14]ابن طاوس، عبدالكريم بن احمد، فرحة الغري في تعيين قبر أمير المؤمنين عليّ بن أبي طالب عليه السلام في النجف، 1جلد، منشورات الرضي - ايران ؛ قم، چاپ: اول، بى تا.[/size]
[size=20]
مستدعی است بفرمایید چه فرقی است بین کلمات عظام، بدن و جسد.[/color][/size][size=20][/color]در اینجا می فرمایند: انک زائر عظام آدم و بدن نوح و جسد علی بن ابیطالب؟ آیا صرفا معنای لغوی را باید بررسی کرد و پذیرفت؟ یا مراد حضرت سلام الله علیه امر دیگری است.[/size]پیشاپیش از تصدیع، پوزش می طلبم.التماس دعا
« آخرين ويرايش: فوریه 03, 2016, 06:38:18 am توسط محمد مهدی 121 »

آفلاین حسين

  • ناظر
  • Sr. Member
  • *****
  • ارسال: 440
سلام علیکم کذلکم

ظاهر سیاق عبارت از باب اذا اجتمعا افترقا، میفهماند که این سه با هم فرق دارند، و نیز در کمال مترتب هستند، لغویین گفتند: بدن، قسمت اصلی جسم است، تن انسان است، و تن یعنی بدنه، و بدنه یعنی قسمت شکم و سینه و سر، خواه اعضا همراهش باشد یا نباشد، اما در جسم ( و جسد) همه اعضا ملاحظه شده است، و شاید در جسم حیثیت رشد و نمو لحاظ شده باشد، و در جسد حالت ثبات لحاظ شده باشد (تجسد الدم اذا یبس) ، (کلماتی که راجع به بدن به کار رفته متعدد است، مثل جثّة، جثمان، شراشر، هیکل، أمّة، قامة، و...، و هر کدام به تناسب اصل معنایش، حیثیتی از ظهور روح در عالم ناسوت را میرساند، کما اینکه کلماتی هستند که بعض شئونات روح را میرسانند مثل قلب که قلب صنوبری یک عضو است به ازاء قلب باطنی، و هکذا نفس که دم است، و...)، عظم که استخوان است میخ خیمه بدن است، و عزم که تصمیم جزم است میخ خیمه روح است، و اولوا العزم من الرسل، صاحبان شرائع هستند، و شرائع، تکلیف و عزائم بر عباد مقرّر میفرمایند.

پس شاید بتوان گفت: در غريّ که تشرف حاصل شود، هم عظام حضرت آدم علی نبینا و آله و علیه السلام زیارت میشود که معلّم الاسماء هستند، که ظهور میخ خیمه منزلگاه روح در عالم ناسوت است، و هم بدن حضرت نوح (ع) زیارت میشود که اولین نبيّ اولوا العزم هستند، که مرحله کامل‌تر آن ظهور است، و هم جسد امیرالمؤمنین (ع) زیارت میشود که خاتم اوصیاء الانبیاء علیهم السلام هستند،  که مرحله نهایی آن ظهور، و نهایت کمال مترقب است. و الله العالم.

.

کلیدواژه ها: