نویسنده موضوع: آیا آتش دنیا بر بدن اهل بیت علیهم السلام اثر نمی گذارد؟  (دفعات بازدید: 910 بار)

آفلاین شریف

  • ناظر
  • Jr. Member
  • *****
  • ارسال: 95
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام و ادب و آرزوی صحت و سلامت برای حضرتعالی
سوالی که ذهن بنده و تنی چند از دوستان را مشغول کرده این که، آیا نسوختن جسد اهل بیت علیهم السلام به آتش دنیا، از امتیازات و اختصاصات ایشان به شمار می رود؟
شبیه حکایت حرام بودن گوشت بدن آنها بر درندگان و حکایت آن زن که ادعا می کرد من زینب بنت علی بن ابیطالب هستم.
البته بنده یک جستجوی اجمالی کردم ولی روایاتی موید این مسئله نیافتم. و بنظرم قصور از بنده است.
اما عزیزانی گفتند که روایات در این خصوص فراوان است که آتش بر بدن اهل بیت علیهم السلام در دنیا اثر نمی کند.
سوال اینجاست
اگر آتش بر بدن ایشان اثر نمی کند پس چرا امیرالمومنین علیه السلام درباره آن زن و اولاد یتیمش صورت را مقابل حرارت آتش گرفت وسخنانی فرمود.
یا قضیه حضرت سجاد علیه السلام در شام، که فرمود: آتشی بر سر من افتاد که عمامه ام را سوزاند و به سرم رسید و من دستم بسته بود ...
اگر صلاح بود، محبت بفرمایید و بنده را بهره مند فرمایید.
ملتمس دعا

آفلاین حسين

  • ناظر
  • Sr. Member
  • *****
  • ارسال: 440
سلام علیکم و رحمة الله

شاید از روایات استفاده بشود که ابدان مطهّره معصومین علیهم السلام یک مرتبه اصلی دارد که در روایت وارد شده: سنخ آن ابدان، از سنخ قلوب مؤمنین است:

بحار الأنوار (ط - بيروت) ج‏5 ص243
...و خلق قلوب شيعتنا مما خلق منه أبداننا و خلق أبدانهم من طينة دون ذلك فقلوبهم تهوى إلينا لأنها خلقت مما خلقنا منه....

و میدانیم که سنخ قلوب مؤمنین را آتش مادی نمیسوزاند، آتش مادی نمیتواند دل را بسوزاند، اما مراتب بعدی هم ابدان آنها دارد که خداوند متعال امر آنها را به دست خودشان داده است، یعنی همان چیزی که ابن ابی العواجاء فهمید و با این جمله نغز بیان کرد:

الكافي (ط - الإسلامية) ج‏1 ص75
...فلما رجع إلينا ابن أبي العوجاء قال ويلك يا ابن المقفع ما هذا ببشر و إن كان في الدنيا روحاني يتجسد إذا شاء ظاهرا و يتروح إذا شاء باطنا فهو هذا فقال له و كيف ذلك ...


و لذا مانعی ندارد که در مقام رسم عبودیت بگویند که اگر خدا بخواهد و معصیت از بنده صورت پذیرد، آتش قهر الهی بنده را میگیرد، مثل: لئن اشرکت لیحبطنّ عملک، و یا: لولا أن ثبتناک... الی قوله تعالی اذن لاذقناک ضعف الحیوة و ضعف الممات، و برای تذکر عقیل فرمودند: تو از این آتش ناله میکنی اما میخواهی من را به سوی آتش قهر الهی ببری؟!

و وجه دیگر برای مشی بر طریق طبیعی (در مثل قضیه امام سجاد ع) این است که برای تعظیم اجر و رضایت به عظمت مصیبت است که رضی الله رضانا اهل البیت، و به هرحال ترتب آثار امور مادی، بر رسم ربوبیت خداوند (نه عبودیت عبد مطلق) به دست وليّ خدا داده شده است، یعنی ترتب تمام آثار نسبت به امام ع، از باب ترتب آثار مستأذنة است. و الله العالم
.

کلیدواژه ها: