نویسنده موضوع: فایل‌های صوتی بهمن و اسفند1395 (النشر فی القرائات العشر)  (دفعات بازدید: 1184 بار)

آفلاین سوزنچی

  • ناظر
  • Sr. Member
  • *****
  • ارسال: 255
بسم الله الرحمن الرحیم

با توجه به اینکه کتاب «النشر فی القرائات العشر» نوشته ابن‌جزری، مقدمه‌ای دارد که حاوی بحثهای مهمی در علوم قرآنی است به پیشنهاد برخی قرار شد در جلسات بحث تفسیر این مقدمه (که نزدیک 100 صفحه است) مورد بحث و بررسی قرار گیرد
لازم به ذکر است که از آنجا که نویسنده از اهل سنت است و در صفحات اول مقدمه، برخی مطالب بحث‌برانگیز گفته است، یا باید اینها حذف می‌شد یا بحث همراه با نقد و بررسی مطرح می‌گردید؛ که بالاخره قرار شد همینها هم مورد بحث و بررسی قرار گیرد
لذا طبیعی است که تا مدتی بحثها به برخی از مسائل مربوط به اختلاف بین شیعه و سنی خواهد بود و سپس وارد بحثهای علوم قرآنی خواهیم شد.
ان‌شاء الله می کوشم که هر جلسه را در چند جمله توضیح دهم.
ضمنا در کانال تلگرامی ذیل مطالب روزانه بارگذاری می‌شود
https://t.me/mubahethe



دو مورد اول را قبلا در صفحه دیگری بارگذاری کرده بودم که فقط لینک آن را قرار دادم. فایل بقیه موارد در پایین صفحه موجود است

سه شنبه 1395/10/28
توضیحی درباره کتاب «النشر فی القرائات العشر» + پاسخ سوالی در زمینه جمع دو روایت مربوط به قرآن بر اساس تباین تنزیلی + دقتی در تمایز دو معنای سبعه احرف: «معانی متباینه » و «تدوین تکوین»
www.hoseinm.ir/forum/index.php?action=dlattach;topic=516.0;attach=478

چهارشنبه 1395/10/29
ورود در شرح کتاب النشر فی قرائات العشر + بحثی درباره عبارت «و صحبه» در ادامه صلوات و موضع شیعه و سنی در قبال صحابه

www.hoseinm.ir/forum/index.php?action=dlattach;topic=516.0;attach=479

شنبه  1395/11/02
النشر، ص1-3: از «الذین جمعوا القران فی صدورهم ... تا ابتدای حدیث «ثلاثه لایکترثون للحساب»

یکشنبه 1395/11/03
النشر ص3-4: ثلاثة لا یکترثون ... و علیه قرا الحسن و الحسین ع + مناقشه در دلالت روایت مربوطه بر قرائت حسنین ع نزد ابوعبدالرحمن سلمی

دوشنبه 1395/11/04
النشر، ص3-4: ادامه بحث درباره ابوعبدالرحمن سلمی و جدا شدن وی از امیرالمومنین ع، و اینکه پیامبر چگونه حجت را در مورد سه جنگ امیرالمومنین ع تمام کرد. متن تا: اخرجه البیهقی فی شعب الایمان

سه‌شنبه 1395/11/05
النشر، ص3-4: رواه البیهقی فی شعب الایمان ... بفهمٍ و غیرفهمٍ+ بحثی درباره خواب دیدن خدا توسط بزرگان اهل سنت! از ابن حنبل تا آلوسی (قرن13)

چهارشنبه 1395/11/06
قبل جلسه مطرح شد که چگونه برخی از علمای سنی سالها بر قران مداومت کردند اما هدایت نشدند؟ و آیا واقعا در دوراهی حق و باطل قرار می‌گیرند؟مرز شیعه-سنی: عندالتزاحم صحابه و اهل بیت، کدام را ترجیح دادن

شنبه  1395/11/09
بیان چهار قسم معرفت به خدا + منظور از «ملاقیه» و لقای خدا + تحلیلی عالی از حقیقت قیامت و فعلیت تامه یافتن همه چیز و برخی آیات مربوطه (این جلسه واقعا و تماما جلسه تفسیر قرآن کریم بود!)

یکشنبه 1395/11/10
عدم دسترسی ما به مصحف ابن مسعود، اولا خلایی در آن مقدار که برای هدایت قرآن لازم است ایجاد نمی‌کند (کلها کاف شاف) ثانیا به سنگینی عدم دسترسی به امام ع نیست +ادامه بحثها درباره حقیقت قیامت

دوشنبه 1395/11/11
مراد از اینکه معاد جسمانی هست اما مادی نیست+‌ بحثهای عالی‌ای درباره حقیقت ارض و سماء و قیامت و لقاء الله

سه‌شنبه 1395/11/12
ادامه بحث قیامت و جمع مواقف داشتن و فعلیت تامه داشتن آن+بیان سه نکته و تصحیح یکی از مطالب جلسه قبل (1.روایت دیروزی ذیل آیه9سوره سبا نبود؛ 2.تبدل الارض خبزة نقیة؛ 3. «ف»مالهم لایومنون)

چهارشنبه 1395/11/13
بحثهایی عالی درباره حقیقت قیامت و نسبت برقرار کردن بین آیات مختلف و احادیث مربوطه

یکشنبه 1395/11/17
پاسخ به سوالی درباره روایاتی در شیعه که ظاهرش صورت و شکل برای خدا قائل است + پاسخ  به سوال درباره روایتی درباره دوره ظهور که موهم تحریف است (تالیف سور غیر از جمع قرآن است)
« آخرين ويرايش: آوریل 06, 2017, 06:57:24 am توسط سوزنچی »

آفلاین سوزنچی

  • ناظر
  • Sr. Member
  • *****
  • ارسال: 255
(شنبه به علت کسالت حاج آقا، بحث تعطیل بود)

یکشنبه 1395/11/17
پاسخ به سوالی درباره روایاتی در شیعه که ظاهرش صورت و شکل برای خدا قائل است + پاسخ  به سوال درباره روایتی درباره دوره ظهور که موهم تحریف است (تالیف سور غیر از جمع قرآن است)

دوشنبه 1395/11/18
پاسخ به سوالی درباره «تالیف» در درون آیات + بحثی عالی و سنگین درباره لاریب فیه بودن قیامت و چگونه فعلیت تامه همه فعلیات را در خود دارد

سه‌شنبه 1395/11/19
 ادامه‌ بحثهای قیامت: توضیح بیشتر «الاخره محیطة بالدنیا» + «ال» عهد، استغراق و جنس دانستن الواقعه، الساعة + و شرح بیشتر فعلیت تامه

چهارشنبه 1395/11/20
تفصیل بیشتر معنای «الآخرة محیطة بالدنیا» + تلازم افق خداشناسی و معادشناسی+ حققت القیامة علیهم عداتها + درباره روح + عدم منافات وقوع قیامت با تناهی یا عدم تناهی زمان + عوالم وآدمهای دیگر!
« آخرين ويرايش: فوریه 19, 2017, 04:21:29 pm توسط سوزنچی »

آفلاین saeed_s58

  • ناظر
  • Full Member
  • *****
  • ارسال: 160
سه‌شنبه ۱۳۹۵/۱۱/۲۶
  • ریخت معرفت ریخت صورت نیست. آینه عکس در آن می‌افتد اما نمی‌شود گفت که آینه درک دارد و معرفت عنصری است معنوی. هر چه عقلانیت بیشتر باشد، بهشت او وسیع‌تر است. لذا فرمودند عدد درجات بهشت به عدد آیات قرآن است و به قاری قرآن گفته می‌شود بخوان و بالا برو.
  • آن معرفت است که جنان را جلوه می‌دهد.
  • روایاتی که ظاهر در بعضی مسائل است یا تأویل یا رد می‌شوند:
التوحيد (للصدوق) ؛ ؛ ص113
13- حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِمْرَانَ الدَّقَّاقُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ الْكُوفِيُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ الْبَرْمَكِيِّ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ بَكْرِ بْنِ صَالِحٍ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ1 عَنْ إِبْرَاهِيمَ بْنِ مُحَمَّدٍ الْخَزَّازِ وَ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ قَالا دَخَلْنَا عَلَى أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا ع فَحَكَيْنَا لَهُ مَا رُوِيَ أَنَّ مُحَمَّداً ص رَأَى رَبَّهُ فِي هَيْئَةِ الشَّابِ‏ الْمُوفِقِ‏ فِي سِنِّ أَبْنَاءِ ثَلَاثِينَ سَنَةً رِجْلَاهُ فِي خُضْرَةٍ2 وَ قُلْتُ إِنَّ هِشَامَ بْنَ سَالِمٍ وَ صَاحِبَ الطَّاقِ وَ الْمِيثَمِيَّ يَقُولُونَ- إِنَّهُ أَجْوَفُ إِلَى السُّرَّةِ وَ الْبَاقِي صَمَدٌ فَخَرَّ سَاجِداً ثُمَّ قَالَ سُبْحَانَكَ مَا عَرَفُوكَ وَ لَا وَحَّدُوكَ فَمِنْ أَجْلِ ذَلِكَ وَصَفُوكَ سُبْحَانَكَ لَوْ عَرَفُوكَ لَوَصَفُوكَ بِمَا وَصَفْتَ بِهِ نَفْسَكَ سُبْحَانَكَ كَيْفَ طَاوَعَتْهُمْ أَنْفُسُهُمْ أَنْ شَبَّهُوكَ بِغَيْرِكَ إِلَهِي لَا أَصِفُكَ إِلَّا بِمَا وَصَفْتَ بِهِ نَفْسَكَ وَ لَا أُشَبِّهُكَ بِخَلْقِكَ أَنْتَ أَهْلٌ لِكُلِّ خَيْرٍ فَلَا تَجْعَلْنِي مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ ثُمَّ الْتَفَتَ إِلَيْنَا فَقَالَ مَا تَوَهَّمْتُمْ مِنْ شَيْ‏ءٍ فَتَوَهَّمُوا اللَّهَ غَيْرَهُ ثُمَّ قَالَ نَحْنُ آلُ مُحَمَّدٍ النَّمَطُ الْأَوْسَطُ3 الَّذِي لَا يُدْرِكُنَا الْغَالِي وَ لَا يَسْبِقُنَا التَّالِي يَا مُحَمَّدُ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص حِينَ نَظَرَ إِلَى عَظَمَةِ رَبِّهِ كَانَ فِي هَيْئَةِ الشَّابِّ الْمُوفِقِ وَ سِنِّ أَبْنَاءِ ثَلَاثِينَ سَنَةً يَا مُحَمَّدُ عَظُمَ رَبِّي وَ جَلَّ أَنْ يَكُونَ فِي صِفَةِ الْمَخْلُوقِينَ قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ مَنْ كَانَتْ رِجْلَاهُ فِي خُضْرَةٍ قَالَ ذَاكَ مُحَمَّدٌ ص كَانَ إِذَا نَظَرَ إِلَى رَبِّهِ بِقَلْبِهِ جَعَلَهُ فِي نُورٍ مِثْلِ نُورِ الْحُجُبِ حَتَّى يَسْتَبِينَ لَهُ مَا فِي الْحُجُبِ إِنَّ نُورَ اللَّهِ مِنْهُ اخْضَرَّ مَا اخْضَرَّ وَ مِنْهُ احْمَرَّ مَا احْمَرَّ وَ مِنْهُ ابْيَضَّ مَا ابْيَضَّ وَ مِنْهُ غَيْرُ ذَلِكَ‏4 يَا مُحَمَّدُ مَا شَهِدَ بِهِ الْكِتَابُ وَ السُّنَّةُ فَنَحْنُ الْقَائِلُونَ بِهِ.
  • احمد بن حنبل در کتاب الرد علی الجهمیة و الزنادقة مطلبی دارد. برخی خواسته‌اند خدشه کنند در اینکه این کتاب از احمد بن حنبل است. اما محقق این کتاب نسبت آن را اثبات می‌کند و ابن تیمیه این را قبول دارد که از ابن حنبل است. در صفحه 155 این کتاب آمده:
الرد على الجهمية والزنادقة (ص: 155)
وإذا أردت أن تعلم أن الجهمي كاذب على الله حين زعم أن الله في كل مكان، ولا يكون في مكان دون مكان، فقل: أليس الله كان ولا شيء؟
فيقول: نعم.
فقل له: حين خلَق الشيء خلَقه في نفسه أو خارجًا من نفسه؟ فإنه يصير إلى ثلاثة أقوال، لابد له من واحد منها.
إن زعم أن الله خلق الخلق في نفسه كفر، حين زعم أن الجن والإنس والشياطين في نفسه.
الرد على الجهمية والزنادقة (ص: 156)
إن قال: خلقهم خارجًا من نفسه ثم دخل فيهم، كان هذا كفرًا أيضًا [حين زعم أنه دخل في كل مكان وحش قذر رديء. وإن قال: خلقهم خارجًا عن نفسه، ثم لم يدخل فيهم. رجع عن قوله كله أجمع، وهو قول أهل السنة].
  • البیهقی و موقفه من الالهیات کتابی است که امروزه منتشر شده و اینگونه مباحثی را سان می‌دهد.
  • اینگونه تفکرات، تفکراتی است فضامند.
  • اینکه دو به علاوه دو چهار می‌شود مطلب درستی است و نمی‌توان گفت کجاست اما همه جا درست است.
  • این کتاب الرد علی الجهمیة و الزنادقة تعلیقه‌های خوبی هم از محقق دارد.
  • در چند صفحه قبل دارد:
الرد على الجهمية والزنادقة (ص: 149)
أدلة عقلية على عدم مماسة الله لخلقه
يقول: هو إلهُ مَن في السموات وإله مَن في الأرض، وهو على العرش، وقد أحاط علمه بما دون العرش، ولا يخلو من علم الله مكان، ولا يكون علم الله في مكان دون مكان، فذلك قوله: {لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ وَأَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحَاطَ بِكُلِّ شَيْءٍ عِلْمًا} [الطلاق: 12] ، ومن الاعتبار في ذلك، لو أن رجلاً كان في يديه قدح [جام] من قوارير [بلورین] صافٍ وفيه شراب صافٍ، كان بصر ابن آدم قد أحاط بالقدح من غير أن يكون ابن آدم في القدح، فالله وله المثل الأعلى قد أحاط بجميع خلقه، من غير أن يكون في شيء من خلقه.
وخصلة أخرى: لو أن رجلاً بنى دارًا بجميع مرافقها، ثم أغلق بابها وخرج منها، كان ابن آدم لا يخفى عليه كم بيت في داره، وكم سعة كل بيت من غير أن يكون صاحب الدار في جوف الدار. فالله وله
الرد على الجهمية والزنادقة (ص: 150)
المثل الأعلى قد أحاط بجميع خلقه، وعلم كيف هو، وما هو، من غير أن يكون في شيء مما خلق.
« آخرين ويرايش: فوریه 14, 2017, 07:20:35 pm توسط saeed_s58 »

آفلاین سوزنچی

  • ناظر
  • Sr. Member
  • *****
  • ارسال: 255
پاسخ
« پاسخ #3 : فوریه 19, 2017, 04:28:09 pm »
سه شنبه 1395/11/26
 توضیحی درباره عقل و ایمان که غیر صوری و مجردند + دو نوع تاویل: تخلصی و فهم حقیقت + متن احمد بن حنبل در «الرد علی الجهمیه» و تصویر مکانمند از خدا !

چهارشنبه 1395/11/27
تذکر: تفکیک تکفیری از سلفی (وهابیت لزوما تکفیری نیست؛ یعنی همه شیعه را کافر نمی‌داند؛ ولو کسی را که علنی لعن کند کافر می داند و اعدام می کند) + نباید به خاطر نفهمی عده‌ای خود را از سطح پنجم زبان محروم کنیم (فون، صرف، نحو، لغت، ادبیات: معانی و بیان و بدیع و ...) + مواردی از مطالب سلفیها + اینکه چگونه با مدارا با آنها کم‌کم به حقیقت نزدیک می‌شوند (بدنه مسلمانان الان از همین حرفها رویگردانند) +ضرورت اطلاع داشتن حوزه ها از این حرفها تفاوت فضامند و فضاوند (مند مصدریتی برای فعل دارد، اما وند به حضور وی در آن است)

شنبه 1395/11/30
«ال» الواقعه در معنای استغراق و جنس + چگونگی مشارکت در بحث + عمق مرحوم کلینی در چینش مباحث در کافی و سه دسته اصلی بحث توحید: ابتدا نفی تشبیه و تعطیل، سپس توصیف + دفاع ابن تیمیه از «جهت»

یکشنبه 1395/12/01
بحثی عالی درباره اینکه «حضور خدا در عالم ماده چگونه است؟»

دوشنبه 1395/12/2
احادیثی در کتب شبعه درباره لامکانی خداوند + بحثی در وحدت غیرعددی خدا + ادامه کتاب النشر ص4-6 وقد خص الله تعالی هذه الامه ... فقال مبتلیک و مبتلی بک + آل الله بودن اهل بیت

سه‌شنبه 1395/12/3
بحثی درباره خواب + احتیاط در اسناد تحریف در مسائل معارفی تورات و انجیل و احادیث کتب اهل سنت (حامل فقه الی من هو فقیه) + ادامه النشر،ص6: مبتلیک و مبتلی بک ...ابن مالک رضی الله عنهم اجمعین

چهارشنبه 1395/12/4

شنبه 1395/12/14
بقیه بحث از اقدامات سلبی پیامبر ص که معلوم شود غاصبان خلافت احق نبوده‌اند:  وصیت پیامبر ص به حضرت علی ع برای غسل ایشان و وقوع آن + آیا حذف تجریدالاعتقاد از متون درسی حوزه یک دسیسه بوده؟

یکشنبه 1395/12/15
ادامه شرح ادله نفی‌ای خلافت ابوبکر (برگرداندن وی از ابلاغ سوره برائت) + ضرورت تحریک آمیز نبودن بحثها + تفاوت جایگاه صحیحین در اهل سنت، و کافی در شیعه

دوشنبه 1395/12/16
ادامه بحث درباره شباهت روایت همل النعم با ارتد الناس الا ثلاثه + ادامه بحث ارسال و برگرداندن ابوبکر +بحث درباره اینکه سعد بن عباده واقعا منافق نبود و تحلیلی عالی از فضای سنگین زمان سقیفه
« آخرين ويرايش: آوریل 05, 2017, 05:40:28 pm توسط سوزنچی »

آفلاین سوزنچی

  • ناظر
  • Sr. Member
  • *****
  • ارسال: 255
بسم الله الرحمن الرحیم

سه‌شنبه 1395/12/17

مستندات برخی مطالبی که در جلسه دیروز بیان شد (دغدغه‌های ابوسفیان و منزلت اجتماعی شیخین+ تایید امیرالمومنین ع از سعد +روایت «حط نورهم» در مورد انصار)


چهارشنبه 1395/12/18


شنبه 1395/12/21

ادامه بحث درباره سعد و قابل قبول نبودن عملکرد سقیفه + نظر شیعه درباره: نماز جماعت بر پیامبر ص و احتمال دفن در خانه عایشه و چرایی آن (بحث نیمه تمام)

یکشنبه 1395/12/22
اکبر بودن هر یک از ثقلین در هرجا دیگری محل اختلاف بود + ابعادی از عدم اقامه جماعت توسط خلفا بر پیامبر + درباره سعد بن عباده و سنگینی وقایع و مساله سر تراشیدن + چرایی دفن در خانه عایشه

دوشنبه 1395/12/23
آیا امیرالمومنین ع بیعت کرد؟ + سیف برای بیعت با عثمان + (کراهیة محضر عمر + استنکر وجوه الناس + لا اکرهه علی شیء مادامت فاطمه فی جنبها) +  بعد از شهادت حضرت زهرا، حضرت علی ع«رجع الی الحق!

سه شنبه 1395/12/24
بیعت اجباری امیرالمومنین ع در نهج‌البلاغه + چرایی ازدواج پیامبر ص با عایشه +معنای کارنامه موفق پیامبر علیرغم جریان غصب خلافت + چالش بزرگان اهل سنت در برگرداندن ابوبکر از ابلاغ پیام برائت


چهارشنبه 1395/12/25

درباره بیعت دوم + محل دفن پیامبر +اهمیت موضوع محوری در تحقیقات + چرایی فقدان خطبه جمعه از پیامبر+ محل بیت فاطمه س در مسجد
« آخرين ويرايش: آوریل 05, 2017, 07:48:45 pm توسط سوزنچی »

آفلاین saeed_s58

  • ناظر
  • Full Member
  • *****
  • ارسال: 160
باسمه تعالی
سلام علیکم
یادداشت‌های سر درس تفسیر از ۱۳۹۵/۱۰/۲۹ تا تاریخ ۱۳۹۶/۱/۱۹ در فایل پیوست موجود می‌باشد (کتاب محوری: النشر فی القراءات العشر)

کلیدواژه ها: