نویسنده موضوع: فایلهای صوتی زمستان 1396 (کتاب النشر فی القرائات العشر)  (دفعات بازدید: 521 بار)

آفلاین سوزنچی

  • ناظر
  • Sr. Member
  • *****
  • ارسال: 252
شنبه 1396/10/2
النشر ص12: قلت فانظر کیف کتبوا الصراط و المصیطرون ... تکون قرائة الاشمام محتمله
1. بحثی درباره تلفظ س به صورت ص در زبان عربی
2. چهار اصطلاح «اشمام»
3. قرائت «صراط» به «ص»  «س» و «اشمام ص به ز» و«ـز»

یکشنبه 1396/10/3

دوشنبه 1396/10/4

سه‌شنبه 1396/10/5

چهارشنبه 1396/10/6

شنبه 1396/10/9

یکشنبه 1396/10/10


فایلهای جلسه2 تا 41 در لینک زیر
http://www.hoseinm.ir/files/tafsir96/
« آخرين ويرايش: ژانویه 07, 2018, 04:05:30 pm توسط سوزنچی »

آفلاین سوزنچی

  • ناظر
  • Sr. Member
  • *****
  • ارسال: 252
دوشنبه 1396/10/11
کلاسیک کردن و تدوین علوم خوب است اما گاه مضیقه‌هایی ایجاد می‌کند که مضر است و باید مراقب آنها بود.
سه ضابطه‌ای که بیان شد در حد ضابطه‌ای برای تشخیص قدر متقین قرائت معتبر، خوب است اما اینکه بعدا می خواهند از این نتیجه بگیرند که هرکه این سه ظابطه را ندارد اصلا صحیح نیست و شاذ است و حرام است و... این نتیجه مشکل دارد و خلاف صریح نکات خودشان است در جاهای دیگر. اینجا می گوید این سه ضابطه را احدی از صحابه و تابعین و ائمه التحقیق انکار نکرده (لا یعرف عن احد منهم خلافه) بعد در صفحه بعد (14 و 15)سخنانی دارد که لازمه اش تخطئه عموم صحابه و تابعین و فقهای اربعه خودشان است: لان الصحابه و التابعین کانوا یقرئون بهذه الحروف فی الصلاه و هذا احد قولین شافعی و ابی حنیفه و احدی الروایتین مالک و احمد!
نقل ذهبی در طبقات القراء ص156 درباره ابن‌شنبوذ

سه‌شنبه 1396/10/12
عبارت واختلف العلماء ... که ابن‌جزری گفت عین عبارات ابن تیمیه است.
شواهد دیگر در اینکه بر اساس ضابطه شما بزرگان صحابه و تابعین را باید تفسیق کنید! (ص15)
ابن‌جزری در منجد المقرئین ص23 توضیح می‌دهد دو مرحله ای را که اهل سنت محدودیت در قرائت را ایجاد کردند برای جلوگیری از اختلاف! یکی در زمان عثمان بود؛ دومی زمانی که دیدند با همین مصحف عثمانی هم قرائاتی می شود که تفرقه افکنانه است! خود ابن جزری مثال می زند به ما کنت متخذ المضلَّین عضدا (و می گوید مراد را ابوبکر و عمر گرفتند) و تصریح می کند که در مرحله دو با تنوع قرائتها در خود مصحف عثمانی هممخالفت کردند تا جلوی این اختلاف در امت گرفته شود!
ذهبی در تاریخ بغداد در شرح حال ابن شنبوذ: اشتهر ببغداد امر رجل یعرف بابن شنبوذ یقرأ الناس و یقرأ فی المحراب بحروف یخالف فیها المصحف
« آخرين ويرايش: ژانویه 03, 2018, 04:41:19 pm توسط سوزنچی »

آفلاین سوزنچی

  • ناظر
  • Sr. Member
  • *****
  • ارسال: 252
شنبه 96/1/16
النشر، ص13:
[ضبط با چند ثانیه تاخیر شروع شد و تنها خواندن این چند جمله اول متن در ضبط انجام نشد: و قولنا و صح سندها فانا نعنی به ان یروی تلک القرائة العدل الضابط عن مثله کذا حتی تنتهی] و نکون مع ذلک مشهوره عند ائمة هذا الشان الضابطین له .... و موافقة ائمه السلف و الخلف.
- توضیحی بسیار مهم درباره فازی بودن تواتر، و اقسام تواتر در قرائتها
- توضیحی بسیار مهم درباره ذهنیت نوع مردم درباره قرائت :
الف. در 200 سال اول: سبعة احرف ترادفی
ب. در 100 سال بعد (قرن3) سبعة احرف مصاحفی
ج. قرن 4 و با تلاشهای ابن‌مجاهد: سبعة احرفِ قرائات سبعه مصاحف عثمان

یکشنبه 96/10/17
ادامه النشر ص13: قال الامام الکبیر ابوشامة ...اذا لم یتفق التواتر فی بعضها:
1. توضیحی درباره اینکه چرا هم موضع قبلی ابن‌جزری (که تواتر را شرط می‌دانست) درست بوده (چون ناخودآگاه تواتر میدانی را لحاظ می‌کرده) و هم موضع فعلی‌اش که تواتر را ضروری نمی‌شمارد (چون تواتر تدوینی را تعقیب می‌کند)
2. توضیحی درباره چگونگی تواتر میدانی هریک از قرائتها در شهرهای خاص در متنی مانند قرآن کریم که همگان همه روزه در نماز و ... می‌خواندند

3. مطلب مهم: توضیحی درباره تواتر در جایی که موضوع آن «هویت کلامی» دارد که هر کلامی هم مرکب از مولفه‌هاست و هم نظام دارد؛ یک کادر کلی دارد و مولفه‌هایی و نظمی درون آن؛ آنگاه:
الف. چون اجزاء دارد، اختلاف در برخی اجزاء، تواتر بقیه را تشدید می‌کند
ب. امکان مفادهای متقارب را پدید می‌آورد (هر آیه نه‌تنها یک جایگاه طبیعی دارد، بلکه خودش یک هویت و یک طبیعت دارد و لذا همه می‌فهمند که این قرائت جدید، قرائت دیگری از همان قرائتی بود که با آن مانوس بودند
4. نزول دوباره برخی آیات، مصحح برخی مواردی که گمان می‌شود آیه مکی است اما واقعه در مدینه رخ داده یا ...

دوشنبه 96/10/18
النشر ص14: و قال الشیخ ابومحمد بن ابراهیم..
و قال الامام ابومحمد مکی ...
مکی بن ابوطالب (به همراه کسانی مثل دانی، ابن‌عبدالبر و ...؛ که در این میان، این‌عبدالبر چون محدث هم بوده بسیار بازتر عمل کرده و سخنشانش برای مقصود ما مفیدتر است) از مهمترین کسانی است که کوشید فرهنگی که ابن‌مجاهد راه انداخته بود را تثبت کند.
قرائات را سه قسم می‌کند: یقبل و یقرا، یقبل و لایقرا؛ لا یقبل و لا یقرا؛ قسم دومی که می‌گوید حرف نامعقولی است که با زحمت اینها مستقر کردند و جای بحث فراوان دارد.

سه‌شنبه 96/10/19
توضیحاتی در تبیین اینکه چرا «یقبل و لا یقرا» را تثبیت کردند. مثالهایی ابن‌جزری می‌زند که بخوبی نشان می‌دهد این حرف چه لوازم سوئی در خودشان دارد و توضیح برخی از مثالها (و الذکر و الانثی) با آدرسهایی از صحیح بخاری و مسلم
نکته: توضیحات و شواهدی به نفع اینکه کاتب عثمان خطا نکرده و تعمدی بوده در مختلف نوشتن مصاحف.

چهارشنبه 96/10/20
از این هفته قرار شد روزهای چهارشنبه به ادامه بحث از کتاب التوحید صدوق اختصاص یابد که چند سال قبل تا ص69 آن بحث شده بود.
ان شاء الله بزودی فایلهای مباحث گذشته را در سایت بارگذاری خواهیم کرد و این ادامه هم در برگه مستقلی در قسمت موضوعات خاص خواهد آمد.
امروز این جمله بحث
شد:لَمْ‏ يَغِبْ‏ عنه [عَنْ‏ عِلْمِهِ‏] شَيْ‏ءٌ فَيُعْلَمَ بِحَيْثِيَّة
« آخرين ويرايش: ژانویه 15, 2018, 07:12:11 pm توسط سوزنچی »

آفلاین saeed_s58

  • ناظر
  • Full Member
  • *****
  • ارسال: 145
شنبه ۱۳۹۶/۱۲/۱۲

کلیدواژه ها: