نویسنده موضوع: سنة «یس و القرآن الحکیم»  (دفعات بازدید: 110 بار)

آفلاین سوزنچی

  • ناظر
  • Full Member
  • *****
  • ارسال: 244
سنة «یس و القرآن الحکیم»
« : مه 18, 2018, 12:28:40 pm »
سلام علیکم

روایتی در  كمال الدين و تمام النعمة، ج1، ص332 هست که متن کاملش چنین است

حَدَّثَنَا الْمُظَفَّرُ بْنُ جَعْفَرِ بْنِ الْمُظَفَّرِ الْعَلَوِيُّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ مَسْعُودٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو الْقَاسِمِ قَالَ كَتَبْتُ مِنْ كِتَابِ أَحْمَدَ الدَّهَّانِ عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ حَمْزَةَ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ قَالَ أَخْبَرَنِي أَبُو إِسْمَاعِيلَ السَّرَّاجُ عَنْ خَيْثَمَةَ الْجُعْفِيِّ قَالَ حَدَّثَنِي أَبُو أَيُّوبَ الْمَخْزُومِيُّ قَالَ: ذَكَرَ أَبُو جَعْفَرٍ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ الْبَاقِرُ ع سَيْرَ الْخُلَفَاءِ الِاثْنَيْ عَشَرَ الرَّاشِدِينَ ص فَلَمَّا بَلَغَ آخِرَهُمْ قَالَ الثَّانِي عَشَرَ الَّذِي يُصَلِّي عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ ع خَلْفَهُ عَلَيْكَ بِسُنَّتِهِ وَ الْقُرْآنِ الْكَرِيمِ

اما سه نفر این را نقل کرده اند و هر سه جمله آخرش را به صورت الثاني عشر الذي يصلى عيسى بن مريم عليه السلام خلفه عند سنة يس و القرآن الحكيم.
نقل کرده اند
الإنصاف في النص على الأئمة الإثني عشرعليهم السلام / ترجمه رسولى محلاتى، عربي، ص: 47
تفسير نور الثقلين، ج4، ص: 374
تفسير كنز الدقائق و بحر الغرائب، ج11، ص: 53

البته در بحار به همان صورت اکمال نقل شده
بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج51، ص: 137

ودرإثبات الهداة بالنصوص و المعجزات، ج2، ص: 90
یک حالت بینابین دارد!
الثاني عشر الذي يصلي عيسى بن مريم خلفه عليك بسنته و القرآن الحكيم

سوالم این است که آیا احتمال دارد که نقل آن سه نفر درست باشد و نسخه اکمال و بحار نسخه نادرستی باشد؟
و اگر چنین است معنایش چه می شود؟
« آخرين ويرايش: مه 18, 2018, 09:30:03 pm توسط سوزنچی »

آفلاین سوزنچی

  • ناظر
  • Full Member
  • *****
  • ارسال: 244
پاسخ : سنت «یس و القرآن الحکیم»
« پاسخ #1 : مه 18, 2018, 12:30:07 pm »
این را از حاج آقا سوال کردم. پاسخ دادند

شاهد علیک بسنته میتواند عبارت معروف علیکم بسنتی و سنة الخلفاء الراشدین من بعدی باشد، اما شاید شاهد اقوی برای عند سنة یس بعض روایات دیگر باشد که میآورم، و عجیب که محقق اکمال میگوید در تمام نسخ خطی نزد من اینچنین است و حال انکه سه نفر هم از اکمال نقل میکنند:
تفسير العياشي، ج‏2، ص: 3
و يقوم قائمنا عند انقضائها ب الر فافهم ذلك و عه و اكتمه «5».

بحار الأنوار (ط - بيروت) ج‏26 265
و سينفجر لهم ينابيع الحيوان بعد لظى النيران لتمام آل حم و طه و الطواسين من السنين و هذا الكتاب درة من درر الرحمة و قطرة من بحر الحكمة و كتب الحسن بن علي العسكري في سنة أربع و خمسين و مائتين.

بحار الأنوار (ط - بيروت) ج‏52 121
50- كتاب المحتضر، للحسن بن سليمان تلميذ الشهيد رحمة الله عليهما قال روي أنه وجد بخط مولانا أبي محمد العسكري ع ما صورته قد صعدنا ذرى الحقائق بأقدام النبوة و الولاية و ساقه إلى أن قال و سيسفر لهم ينابيع الحيوان بعد لظى النيران لتمام الم و طه و الطواسين من السنين.

بحار الأنوار (ط - بيروت) ج‏75 378
 و سينفجر لهم ينابيع الحيوان بعد لظى النيران لتمام الطواوية و الطواسين من السنين.

رياض الأبرار في مناقب الأئمة الأطهار ج‏3 127 الفصل الخامس
«قد صعدنا ذرى الحقائق بأقدام النبوة و الولاية- و ساقه إلى أن قال-: و سيسفر لهم ينابيع الحيوان بعد لظى النيران لتمام (ألم) و (طه) و الطواسين من السنين».


آفلاین سوزنچی

  • ناظر
  • Full Member
  • *****
  • ارسال: 244
پاسخ : سنت «یس و القرآن الحکیم»
« پاسخ #2 : مه 18, 2018, 12:33:36 pm »
مشکل یکی بود دو سه تا شد!
البته همین مقدار که لطف کردید خیلی ممنونم
احیانا اگر حال و حوصله داشتید، ممنون می شوم بقیه سوالات را هم پاسخ دهید.


*اکنون معنای «الذي يصلى عيسى بن مريم عليه السلام خلفه عند سنة يس و القرآن الحكيم» چیست؟
در صورت صحت این نقل،
1. آیا معنای ساده‌اش این است که می‌خواهد اشاره کند که حضرت عیسی به سنت پیامبر اسلام ص و قرآن نماز می خواند و نه به سنت مسیحیت؛ اگر چنین است چرا «عند» گفت و نه «ب»
2. چه معنا یا معناهای دیگری برای این عبارت محتمل است؟ غالبا وقتی این گونه تعبیر می کنند می خواهند یک چیز بالاتر اشاره کنند.


آفلاین حسين

  • ناظر
  • Sr. Member
  • *****
  • ارسال: 440
پاسخ : سنت «یس و القرآن الحکیم»
« پاسخ #3 : مه 18, 2018, 03:45:36 pm »
سلام علیکم

عبارت (عند سنة یس) ظاهرا سنة است بدون تشدید، و به معنای سال است، یعنی میخواهد با حروف مقطعه، تعیین فرماید آنچه را که نظیرش در روایت تفسیر عیاشی در ابتدای سوره مبارکه اعراف حدیث دوم آمده، و همچنین در حدیث منقول از درة که کلمه السنین دارد که نمیتواند جمع سنّة به معنای روش و طریقة باشد. و الله العالم

کلیدواژه ها: