نویسنده موضوع: علم غیب ؟  (دفعات بازدید: 179 بار)

آفلاین محمد مهدی 121

  • ناظر
  • Hero Member
  • *****
  • ارسال: 645
علم غیب ؟
« : مه 27, 2018, 11:52:45 am »
سلسله مباحثی است که حاجی اقا حفظه الله تبارک وتعالی در محرم ظاهرا امسال برای مستبصرین داشته اند که بواسطه یکی از افراد در جلسه پیاده شده چون فارسی زبان مادرریشون نیست لذا در نوشتار کمی فرق داره با ......که به مرور انشالله اورده میشه
بسم الله الرحمن الرحیم 
 
 
 ·        این کتابی که الان می­خواهم خطبه­ ی شریفه­ ی حضرت را از روی آن بخوانم کتاب معروف «اللهوف» از مرحوم سید ابن طاووس رضوان الله علیه است.
 
 [font=&quot]ایشان می­فرمایند که «[/font]وروي أنه ((عليه السلام)) لما عزم على الخروج إلى العراق قام خطيبا فقال» کتاب­ها در قرون مختلفی این روایت را آورده­اند، [/size]
 
 [font=&quot]این کتاب مرحوم سید برای قرن هفتم است که می­فرمایند «روی». [/font][/size]
 
 [font=&quot]دو کتاب برای اواخر قرن چهارم و اوایل قرن پنجم است. سال 421 و 422 به بعد، وفات این دو معین است. در آن کتاب­ها اسبق کتبی هستند که من این خطبه را در آن کتاب­ها   دیده­ ام. یکی کتاب [/font]«نثر الدر» مال ابو سعد   منصور ابن حسین آبی است. آبی یا آبه یا آوه قلعه­ای هست نزدیک ساوه، ساوه و   آوه یا آبه و از قدیم اهل آن­جا معروف بودند به تشیع. [/size]
 
 [font=&quot]در کتاب­های مختلف هم وصف­شان آمده است .[/font][/size]
 [font=&quot]این منصور ابن حسین ابوسعد آبی مال آن محل هست و به وزارت هم رسیده است و خیلی در فضل معروف است و مورد احترام همه هست، حتی کتاب نثر الدرر ایشان در مصر ظاهراً چنانچه یادم می­آید چاپ شده است به ­عنوان یک کتاب ادبی خیلی خوب و الان هم  در این سایت رسمی الشامل که همه­ ی کتاب­ها را دارد، این کتاب نثر الدرر  از ابی سعد آبی موجود است. [/font][/size]
 
 این خطبه در آن کتاب نثر الدرر ابو سعد آبی موجود است و الان در سایت رسمی الشامل می­توانید پیدا بکنید در کتاب نثر الدرر یا نثر الدر. این یک ماخذ است.
 
 [font=&quot]ماخذ دیگر در همان اواخر قرن چهارم و اوایل قرن پنجم [/font]کتاب «تیسیر المطالب» مال سید ابوطالب از بزرگان زیدیه هست. خودش از ذریه حضرت زید است. او با سند نقل می­کند. ظاهراً آبی مرسل آورده است ولی در کتاب تیسیر سند برای آن   ذکر کرده است.[/size]
 [font=&quot] همچنین [/font]خوارزمی مولف معروف در مقتل­ الحسین همین خطبه را با سند ذکر کرده است در مقتل الحسین. مرحوم سید هم این­جا به ­صورت مرسل می­آورد، [/size]
 
 [font=&quot]در کتاب [/font]«کشف الغمه» علی ابن عیسی اربلی هم آمده است.[/size]
 [font=&quot] در کتاب­های متاخر مثل [/font]بحار و این­ها آمده است. [/size]
 
 [font=&quot]علی ­ای­ حال این خطبه این حالت طوری است که معروف است و می­توانید در جاهای مختلف پیدا بکنید. در این­جا دارد که [/font]«لما عزم على الخروج إلى العراق قام خطيبا فقال: " الحمد لله ماشاء الله ولاقوة  إلا بالله وصلى الله على رسوله وسلم، خط الموت على ولد آدم مخط القلادة  على جيد الفتاة، وما أولهني إلى أسلافي إشتياق يعقوب إلى يوسف، وخير لي  مصرع أنا لاقيه، كأني بأوصالي تتقطعها عسلانالفلوات بين النواويس وكربلاء  فيملان مني أكراشا جوفا، وأجربة سغبا لامحيص عن يوم خط بالقلم، رضى الله  رضانا أهل البيت نصبر على بلائه، ويوفينا أجر الصابرين، لن تشذ عن رسول  الله ((صلى الله عليه وآله وسلم)) لحمته وهي مجموعة له في حظيرة القدس  تقربهم عينه وينجز بهم وعده، من كان باذلا فينا مهجته وموطنا على لقاء الله  نفسه فليرحل معنا فإني راحل مصبحا إن شاء الله تعالى» [/size]
 یا حسین
 __________________
 
اللهم صل علی محمد وآ ل محمد وعجل فرجهم والعن من عاداهم
 اللهم صل علی فاطمة وابیها وبعلها وبنیها والسر المستودع فیها ان تصلی علی محمد وآل محمد
 قال رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم :عنوان صحیفة المؤمن حب علی بن ابی طالب علیه السلام
 یا مرتضی علی مددی" وهوالعلی العظیم "1001 ,اللهم عجل لولیک الفرج

آفلاین محمد مهدی 121

  • ناظر
  • Hero Member
  • *****
  • ارسال: 645
پاسخ : علم غیب ؟
« پاسخ #1 : مه 27, 2018, 11:55:46 am »
 
[font=&quot]این نسخه­ای است که مطابق با متن مرحوم سید ابن طاووس در کتاب لهوف است. عبارت را خواندم.[/font][/size]
 [font=&quot] ببینید این خطبه­ ی شریفه دلالت واضحی دارد بر این­که[/font] امام علیه السلام در مکه وقتی عازم به عراق بودند، دارند اخبار را می­خوانند و قضایای آینده را « كأني بأوصالي»[/size]
 
 [font=&quot]این تعبیرات « لامحيص عن يوم خط بالقلم» قبلش و اول که فرمودند « [/font]خط الموت على ولد آدم مخط القلادة على جيد الفتاة» بنی آدم مرگ رابطه­ای که مرگ با آن­ها دارد، رابطه­ ی گردنبند است برای خانم­ها، برای دختران و فتاه. یعنی چه؟ « خط الموت على ولد آدم مخط القلادة   على جيد الفتاة» خود عبارت یعنی چه که حضرت فرمودند؟ [/size]
 
 بعضی گفتند که چون تشبیه، یک وجه­ شبه می­خواهد، وقتی شما می­فرمایید زید اسد، وجه ­شبه این است که دم دارد؟ نه. وجه­ شبه چیست؟ وجه ­شبه شجاعت است، وجه ­شبه   نیاز است. حضرت می­فرمایند مرگ با انسان­ها، در مقتل خوارزمی دارد که   «کمخط القلادة على جيد الفتاة» در چه وجهی، در چه حیثیتی امام علیه السلام   تشبیه فرمودند مرگ را برای ما بنی­آدم کلاً نسبت به گردنبندی که بر گردن  یک  خانم است. وجه­شبه چیست؟ بعضی گفتند شاید زینت منظور است؛ یعنی مرگ یک  نوع  زینت است برای بنی ­آدم. همینطوری که وجه روشن گردنبند تزین فتاه است  به  این قلاده، پس موت هم زینت هست، زینتی است که اگر شهادت باشد، رفتنی  باشد  به سوی لقاءالله با خوبی، عده ­ای اینطور گفته­ اند.
 این وجه خیلی قوی به ذهن نمی­آید، نمی­دانم اگر شما دفاعی از آن دارید بفرمایید، من می­خواهم عرض کنم این وجه خیلی قوی نیست که بگوییم «مخط القلادة على جيد الفتاة» یعنی «الموت لبنی ادم زینه کما عن القلاده زینه» خیلی قوی به ذهن نمی­آید، چرا؟ به خاطر   این­که الان کلام حضرت و سیاق خطبه­ ی حضرت تناسبی با زینت ندارد،
 
 [font=&quot]اگر هم داشته باشد بعضی انواع موت است، اگر بعضی انواع موت زینت هست، حضرت نمی­فرمایند «خط الموت على ولد آدم» ولد آدم که همه یک­جور نیستند،[/font][/size]
 [font=&quot] وجوه دیگری که من نمی­خواهم خیلی طول بکشد، شما روی آن فکر بکنید، اگر دفاعی در این معنی   دارید بفرمایید، یا حتی در تایید عرض من در رد این وجه. [/font][/size]
 
 وجه دیگری «خط الموت مخط القلادة» چطور گردنبند از دانه­ هایی تشکیل می­شود که ردیف در سلک آن قرار می­گیرد، بنی­ آدم هم همینطورند؛ 
 
 [font=&quot]مثل یک کاروانی که وقتی به مقصد می­رسد شترها ردیف هستند و هرکدام نوبتش می رسد وارد کاروانسرا می­شود و به مقصد می­رسد، انسان­ها، ولد آدم هم که این­جا زندگی می­کنند مثل همین دانه­ه ای این گردنبند، پشت سر هم مرگ آن­ها را در می­یابد. این شعر معروفی هم هست  [/font][/size]
 ·        [font=&quot]يَا مَنْ بِدُنْيَاهُ اشْتَغَلْ           وَغَرَّهُ طُولُ الأَمَلْ[/font][/size]
 ·        [font=&quot]الموت يأتي بغتة ً            والقبر صندوق العملآن حال، حالی است که دارند می­آیند، دفعتاً دارند به مقصد می­رسند، پس همینطور که این دانه­ ها گردنبند را تشکیل می­دهند، انسان­ها هم در صف هستند برای وصول به مرگ. « مخط القلادة على جيد الفتاة» [/font]این هم یک وجهی است. این هم دور و ضعیف است و این وجه بعید است که منظور حضرت این باشد که یعنی موت برای بنی­آدم همینطور مقدر شده است به­صورت نوبت و ردیف، ولی وجهی است.[/size]
 یا حسین
 __________________
  __________________
 
اللهم صل علی محمد وآ ل محمد وعجل فرجهم والعن من عاداهم

کلیدواژه ها: غیب کربلا