نویسنده موضوع: علت غائی خلقت  (دفعات بازدید: 7 بار)

آفلاین محمد مهدی 121

  • ناظر
  • Hero Member
  • *****
  • ارسال: 600
علت غائی خلقت
« : دسامبر 03, 2018, 06:11:28 am »
 
سوال :

 مرحوم مجلسی اول و دوم و برخی دیگر از علماء در ارتباط با عباراتی مانند بکم فتح الله و بکم یختم
 یا لولانا ماخلق الله ادم و الجنه و النار
 یا سبحان من خلق السماوات و الارض و الجنه و النار لمحمد و ال محمد
 و امثال این عبارات موضوع علت غائی را مطرح نموده اند به اینکه ان الائمه هم المقصودون من خلقة المخلوقات
 لطفا  بفرمایید چطور و به چه معنایی اهل بیت علت غائی خلقت هستند و این مطلب  چطور با ایه ی کریمه ی ماخلقت الجن والانس الا لیعبدون جمع می شود؟
 آیا صحیح است بگوئیم خداوند خودش علت غائی خلقت است؟
 باتشکر. جزاکم الله خیرا
 
 جواب "

 مقصود  از علت غایی همان لولاک لما خلقت الافلاک است، و علت غایی مراتب دارد، علل  واسطه غائیة هم داریم، علل جزئیة و کلیة هم داریم، علة العلل و غایة  الغایات هم داریم، ولی اصل مقام ذات، معنا ندارد غایة باشد، چون اساسا غیر  برای او مطرح نیست، نه اینکه محال است.
 و اما آیه  شریفه الا لیعبدون، که غایة اشخاص است، و یا غایت مجتمع، پس دنباله آیه  توضیح میدهد، ما ارید منهم من رزق و ما ارید ان یطعمون ان الله هو الرزاق  ذو القوة المتین، یعنی گمان نکنید مثل پادشاهان، خدا باید کارهایش را توسط  عبید انجام دهد، غذا و ناهار پادشاه اگر عبید نباشند تعطیل است! خدا بندگی  خواسته است، نه کارگر، و در روایت علی ما بالبال آمده: ای لیعرفون، بندگی  بدون پشتوانه معرفت و بدون پیشرفت معرفت نمیخواهد، و گرنه میشود فرمایش  حضرت سید الشهداء علیه السلام: لعق علی السنتهم اذا محصوا بالبلاء قلّ  الدیانون، و بنابر اینکه مقصود از لیعبدون، حصول بالاترین درجه بندگی در  جمع خلائق باشد، پس تنها و تنها این درجه در چهارده معصوم علیهم السلام  تحقق مییابد، و عبادت و عبودیت آنها میشود غایة الغایات لیعبدون.
 

 
علت غائی خلقت

 
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُم والعن اعدائهم
 
   کرکس دون پنجه زد بر روی طاووس ازل
     عالمی از حسرت آن جلوه مستانه سوخت

کلیدواژه ها: