نویسنده موضوع: آیا امام حسین علیه السلام فرمود هر کس دین دارد با من نما  (دفعات بازدید: 7 بار)

آفلاین محمد مهدی 121

  • ناظر
  • Hero Member
  • *****
  • ارسال: 653
یا حسین
سلام علیکم ورحمه الله

سوال شده صحت مطلب ذیل

موسى بن عمیر از پدرش نقل مى کند که امام (علیه السلام)، (در روز عاشورا) به من فرمود:
«نادِ اَنْ لا یُقْتَلَ مَعی رَجُلٌ عَلَیْهِ دَیْنٌ وَ نَادِ بِها فِی الْمَوالی فَاِنّی سَمِعْتُ رَسُولَ اللّهِ(صلى الله علیه وآله) یَقُولُ: مَنْ ماتَ وَ عَلَیْهِ دَیْنٌ اُخِذَ مِنْ حَسَناتِهِ یَوْمَ الْقِیامَهِ»؛ (میان همه یارانم اعلام کن هر کس دَیْنى بر عهده دارد با من کشته نشود؛ زیرا که من از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) شنیدم فرمود: «هر کس از دنیا برود و دَیْنى بر ذمّه داشته باشد، از حسنات وى در فرداى قیامت برداشته مى شود»).

در نقل دیگرى آمده است که عمیر انصارى گفت: امام(علیه السلام) به من فرمود:
«نادِ فِى النّاسِ اَنْ لا یُقاتِلَنَّ مَعی رَجُلٌ عَلَیْهِ دَیْنٌ، فَاِنَّهُ لَیْسَ مِنْ رَجُل یَمُوتُ وَ عَلَیْهِ دَیْنٌ لا یَدَعُ لَهُ وَفاءً اِلاّ دَخَلَ النّارَ»؛ (میان مردم اعلام کن هر کس بدهکار است در رکاب من پیکار نکند، زیرا هر کس از دنیا برود در حالى که دینى بر عهده اش باشد که چاره اى براى آن نکرده باشد گرفتار دوزخ مى شود).

مردى برخاست و گفت: همسرم پذیرفت که از طرف من بپردازد. امام(علیه السلام) پاسخ داد:
«وَ ما کِفالَهُ امْرَاَه، وَ هَلْ تَقْضی اِمْرَاَهٌ»؛ (کفالت آن زن چه فایده اى دارد؟ آیا او قدرت دارد چنین کند؟!)

(احقاق الحق، ج 19، ص 429

یا حسین

سلام علیکم و رحمة الله
عظم الله اجورکم
روایتی که میگوید حضرت فرمودند هر کس دین دارد با من نماند، در مصنف ابن ابی شیبه و المعجم الکبیر طبرانی و طبقات ابن سعد و کتاب المتفق و المفترق خطیب بغدادی آمده، و ابو الحجاف از موسی بن عمیر الانصاری نقل کرده، و موسی بن عمیر انصاری مجهول است حتی نزد اهل سنت، و دارقطنی تضعیفش کرده، و تنها یک راوی دارد و یک مروی عنه و تنها همین روایت از اوست، لذا ضعیف تر از این حتی نزد اهل سنت نمیشود، و اما شیعه اصلا هیچ نامی از او در کتبشان نیست، و جالب است که در همین صفحه معجم کبیر طبرانی که که این حدیث را نقل کرده همانجا در حدیث دیگر نقل کرده که خود حضرت دین داشتند، ولی بر فرض قبول حدیث، اصلا در آن هیچ اشاره ای نیست که اساسا مربوط به سفر کربلاء است، شاید مربوط به زمان جنگ جمل و صفین و اینهاست، و بعد از همه اینها اگر چنین چیزی بوده وجهش روشن است یعنی با حدیثی که از جدشان ص نقل کردند که از حسناتش کم میشود، مقصود حضرت این بود که هر کس دین دارد تصفیه کند که حسناتش کامل به او برسد، و هرگز پس از شهادت کسی نگفتند که شهادتش قبول نیست، گفتن قبل از شهادت تا گفتن بعد از شهادت زمین تا آسمان فرق میکند. و الله العالم

یا حسین

کلیدواژه ها: دین کربلا