نویسنده موضوع: ادامه مباحث الاصول (مشتق) تابستان و پاییز ۱۳۹۸  (دفعات بازدید: 68 بار)

آفلاین saeed_s58

  • ناظر
  • Full Member
  • *****
  • ارسال: 164
یکشنبه ۱۳۹۸/۶/۲۴


ادامه بحث مشتق از کتاب مباحث الاصول، ج1، ص196ثم ان للوضع للاعم ...
دلیل دیگری برای اینکه وضع مشتق للمتلبس است نه للاعم: استفاده از تضاد ارتکاری عالم و جاهل؛ قائم و قاعد؛ و ...
- منطق آیه واقعیت است اما وضع و زبان و حقوق تابع اغراض عقلایی است نه لزوما منطبق بر تکوین؛ لذا این گونه نیست که واضع حتما متن واقعیت و قواعد آن را لحاظ کند.- مساله مهم: خاستگاه تضاد و تقابلات کجاست> الفاظ و وضع یا نفس الامر؟
دوشنبه 98/6/25 

ادامه بحث در اینکه آیا تضاد نشان می دهد که وضع مشتق للمتلبس است؟-باز بحثی درباره اینکه تضاد بالعرض وصف مفاهیم است یا بالذات؟

« آخرين ويرايش: سپتامبر 24, 2019, 03:19:26 pm توسط سوزنچی »

آفلاین سوزنچی

  • ناظر
  • Sr. Member
  • *****
  • ارسال: 259
سه شنبه 98/6/26
آیا واقعا مشتق بسیط است (مبدا اشتقاق است که لابشرط لحاظ شده) یا مرکب؟

چهارشنبه  98/6/27
آیا می‌شود تصور کرد که مشتق بسیط باشد اما وضع للاعم باشد؟
خلط احکام فرد و طبیعت

شنبه 98/6/30 



یکشنبه   98/6/31   

مباحث الاصول، ص199  تطور بحث بساطت مشتق از قطب الدین رازی تا دوانی و رای مشهور و فاصله گرفتن حاج آقا بهجت ازمبنای مشهور
دوشنبه    98/7/1   


ادامه متن + آیا بحث مشتق اصول، بالذات ناظر به وضع است یا ناظر به معانی و طبایع و توصیف ذهنی :‌هیات چکار می‌کند با مبدا اشتقاق


 سه شنبه 98/7/2
مباحث الاصول، ص199
ادامه بحث و چالش درباره اینکه آیا هیات در مشتق معنای اسمی دارد یا خیر (آیا طبیعت مشترکه بین تمام افراد هیات هست؟ که متعلق ادراک واقع شود)
اشاراتی درباره مساله صوری کردن محض زبان
« آخرين ويرايش: سپتامبر 30, 2019, 06:47:08 pm توسط سوزنچی »

آفلاین سوزنچی

  • ناظر
  • Sr. Member
  • *****
  • ارسال: 259
 سه شنبه   98/7/9

کلیدواژه ها: